Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The impact of socio-demographic indicators on urban shopping trip parameters
Autoři: Zhuk Mykola | Pivtorak Halyna | Markevych Anastasiia
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Sučasnì tehnologìï v mašinobuduvannì ta transportì
Strana od-do: 27-34
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vliv sociodemografických ukazatelů na parametry městské nákupní cesty Klíčovým prvkem výzkumu městské mobility je pochopení faktorů ovlivňujících volbu způsobu a doby jízdy uživatelem v rámci městského dopravního systému. Tato studie se zaměřuje na charakteristiky nákupních cest, které jsou méně časově regulované ve srovnání s dojížděním do práce nebo do školy, ale mají významný dopad na toky městské dopravy. Cílem výzkumu bylo identifikovat souvislosti mezi sociodemografickými ukazateli a výběrem místa a času lidí pro nákup. Mezi obyvateli Lvova byl proveden online průzkum, který přinesl 152 odpovědí vhodných pro další analýzu. Výsledky ukazují, že pravděpodobnost využití dopravy je mnohem vyšší při nakupování ve velkých nákupních centrech nebo na tržnicích (64,2 %) ve srovnání s nákupy v menších obchodech (31,3 %). Většina nákupů se koná odpoledne (po 15:00). Studium vlivu sociodemografických charakteristik na výběr nákupního místa a času bylo provedeno metodou křížové tabulky a následně χ²-testem pro ověření hypotézy proměnné nezávislosti. Podle výsledků vlastnictví auta výrazně ovlivňuje výběr místa nákupu, zatímco pohlaví a příjem domácnosti ovlivňují výběr nákupního času. Další shluková analýza založená na statisticky významných ukazatelích pomocí metody k-means identifikovala pět shluků populace s odlišnými preferencemi pro čas a místo nákupu. Tato zjištění jsou cenná pro modelování poptávky po nákupech a distribuce v čase a prostoru. nákupní cesty; čas nakupování, místo pro nákup, analýza clusteru; socio-demografické indikátory
eng The impact of socio-demographic indicators on urban shopping trip parameters Understanding the factors influencing a user's choice of mode and travel time within an urban transport system is a crucial element of urban mobility research. This study focuses on the characteristics of shopping trips, which are less time-regulated compared to work or school commutes but have a significant impact on urban traffic flows. The aim of the research was to identify the connections between socio-demographic indicators and people's choice of place and time for shopping. An online survey was conducted among residents of Lviv, yielding 152 responses suitable for further analysis. The results indicate that the likelihood of using transport is much higher when shopping at large malls or markets (64.2%) compared to shopping at smaller stores (31.3%). Most shopping trips are made in the afternoon (after 3:00 p.m.). The study of the influence of socio-demographic characteristics on the choice of shopping location and time was carried out using the cross-tabulation method, followed by a χ²-test to verify the hypothesis of variable independence. According to the results, car ownership significantly influences the choice of shopping location, while gender and household income affect the choice of shopping time. A further cluster analysis based on statistically significant indicators, using the k-means method, identified five population clusters with distinct preferences for shopping time and location. These findings are valuable for modeling shopping trip demand and distribution over time and space. shopping trip; shopping time; shopping place; cluster analysis; socio-demographics indicators