Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

CHANGES IN TRANSPORT BEHAVIOUR OF THE CZECH POPULATION CAUSED BY STATE OF EMERGENCY
Autoři: Bartuska Ladislav | Stopka Ondrej | Hanzl Jiri | Šedivý Josef | Rybicka Iwona
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Transport Problems
Název nakladatele: Silesian University of Technology
Místo vydání: Katowice
Strana od-do: 101-114
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze ZMĚNY V DOPRAVNÍM CHOVÁNÍ ČESKÉHO OBYVATELSTVA V DŮSLEDKU VÝJIMEČNÉHO STAVU Tento článek prezentuje výsledky rozsáhlého dotazníkového šetření zaměřeného na změny v dopravním chování obyvatel České republiky bezprostředně po oznámení vlády o opatřeních zavedených k zamezení šíření COVID-19. Cílem dotazníkového šetření bylo zjistit změny ve využívání dopravního prostředku pro pravidelné cesty do zaměstnání, do školy nebo za nákupy a také zjistit změny ve frekvenci těchto cest podle sledovaných sociodemografických skupin obyvatel a stanovených velikostních skupin sídel. Tento článek obsahuje statistické vyhodnocení těchto změn v dopravním chování obyvatelstva s využitím sofistikovaných statistických nástrojů. Je navržena metoda odhadu počtu cestujících ve veřejné dopravě pomocí lineárního regresního modelu na základě údajů z provedeného průzkumu dopravního chování. V článku je také využita metoda Data envelopment analysis (dále jen metoda DEA) v rámci případové studie v Jihočeském kraji pro zjištění, zda opatření COVID-19 snížila efektivitu veřejné dopravy. změna dopravního chování; modal-split; městská mobilita; udržitelná doprava
eng CHANGES IN TRANSPORT BEHAVIOUR OF THE CZECH POPULATION CAUSED BY STATE OF EMERGENCY This article presents the results of an extensive questionnaire survey focused on changes in the transport behaviour of the population of the Czech Republic immediately after the government's announcement about the measures implemented to prevent the spread of COVID-19. The questionnaire aimed to determine the changes in the use of the mode of transport for regular travel to work, school, or for shopping, as well as to determine the changes in the frequency of these travels according to monitored socio-demographic groups of inhabitants and specified size groups of settlements. This article contains a statistical evaluation of these changes in the transport behaviour of the population using sophisticated statistical tools. A method is proposed for estimating the number of passengers in public transport using a linear regression model based on the data from conducted transport behaviour survey. In this paper, the Data envelopment analysis (hereinafter referred to as DEA method) within the case study in the South Bohemian Region is also used to determine whether the COVID-19 measures have reduced the efficiency of public transport. transport behaviour change; transport modal-split; urban mobility; sustainable transport