Published: 21.11.2019
Desetitunovou část reálného železničního mostu z Belgie zkoumají v těchto týdnech odborníci Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Ověřují, zda je možné zachovat a dál používat staré, mnohdy stoleté, ocelové mosty zpevněné novou metodou i při současných vysokých požadavcích na železniční dopravu. Unikátní testování je součástí spolupráce školy s partnerskou univerzitou v belgickém Ghentu.
Regionální tratě nejen v Belgii, ale i v České republice se potýkají s nýtovanými konstrukcemi mnohdy sto let starých železničních mostů, které jsou sice v dobrém stavu, ale nevyhovují vyšší provozní zátěži a vyšší rychlosti jízdy vlaků. Belgická soukromá projekční kancelář s Univerzitou v Ghentu navrhují zpevnit ocelové konstrukce mostů a současně dřevěné pražce nahradit speciálním typem pružného upevnění kolejnic. To umožní zachovat starobylé mosty, někdy chráněné památkově, a nebude nutné je nahrazovat novými, například železobetonovými konstrukcemi, které by změnily celkový vzhled krajiny. „Protože teoretické výpočty nového řešení zpevnění mostů je třeba experimentálně ověřit, oslovili nás kolegové z Katedry stavebního inženýrství Univerzity v Ghentu, abychom v naší laboratoři podrobili část mostu dynamickým zatěžovacím zkouškám. Problémem totiž může být únavová pevnost zesílené konstrukce mostu,“ řekl doc. Ing. Bohumil Culek, Ph.D., z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, který experimenty s kolegy provádí. „Unikátní je pro nás také sledování různých fyzikálních veličin na více než 90 místech mostní konstrukce,“ dodal doc. Culek.
Dynamický zkušební stav Výukového a výzkumného centra v dopravě je zařízení na špičkové evropské úrovni, na kterém se most z Belgie testuje. Umožňuje výzkumníkům staticky a dynamicky zatěžovat konstrukce z oceli, betonu a dalších materiálů různých rozměrů. Most po dokončení experimentů na konci listopadu poputuje zpět do Belgie k dalšímu zkoumání.
„Mezinárodní spolupráce ve výzkumu je důležitá pro perspektivu a další rozvoj fakulty. V našich nedávno vybudovaných laboratořích Výukového a výzkumného centra v dopravě jsme schopni simulovat mnoho situací. Mimo jiné například, co se stane s mostem, když po něm vlak projede po pětimilionté nebo jak se most zachová při různých změnách teplot,“ řekl doc. Ing. Libor Švadlenka, Ph.D., děkan Dopravní fakulty Jana Pernera UPa.
S vědci z Belgie spolupracuje univerzita dlouhodobě. Na počátku stál před 15 lety studijní pobyt Bohumila Culka na Univerzitě v Ghentu. V minulosti už pardubičtí experti prováděli pro belgické partnery únavové testy částí mostů v různém měřítku. Kromě společných projektů realizují vzájemné výzkumné a výukové pobyty a zasedají vzájemně v komisích u obhajob inženýrských či doktorských prací.
Pardubice 21. listopadu 2019
Martina Macková
vedoucí Oddělení propagace a vnějších vztahů UPa