Podíleli jsme se na výměně krytu vozovky v ulici Sladkovského v Pardubicích
V souvislosti s výměnou krytu vozovky v ulici Sladkovského z dosavadní řezané žulové dlažby na CB kryt zahájila Katedra dopravního stavitelství v součinnosti s Odborem majetku a investic MMP v této lokalitě několik výzkumných úkolů. Podstatou výzkumu je porovnání vlastností nové vozovky s CB krytem (první taková v Pardubicích) s ostatními druhy vozovek v městském prostředí, primárně se sousedním úsekem místní komunikace v ul. Sladkovského s krytem z asfaltových vrstev.
Jedním ze záměrů je posoudit vliv druhu povrchu (světlý-beton, tmavý-asfalt) na teplotu uličního prostředí. Za tímto účelem byly v lokalitě instalovány teplotní senzory umístěné v různých výškách nad povrchem vozovky. Zároveň byla teplotní čidla instalována v různých hloubkách do samotné konstrukce vozovky (zkušební pole), kde bude měřeno kolísání teploty a šíření tepla během doby zrání betonu, ale i dlouhodobé změny teploty vlivem změn počasí a střídání ročních období. Pravidelně budou také na několika místech měřeny teploty obou povrchů. Tyto činnosti úzce souvisí s měřením světelné odrazivosti obou povrchů, které je v lokalitě také plánováno s cílem posoudit možné úspory provozu veřejného osvětlení.
Dalším výzkumným úkolem pracovníků KDS je sledování šíření napětí v CB deskách na zkušebním poli během zrání betonu, kdy dochází k jeho smršťování, a zároveň dlouhodobé sledování změn těchto hodnot v souvislosti se zatížením dopravou a změnami teploty okolního prostředí. Pro měření napětí byly do CB krytu instalovány v několika úrovních snímače orientované jak v podélném, tak v příčném směru. Hodnoty napětí v CB krytu a hodnoty teplot v konstrukci budou měřeny a posuzovány dlouhodobě a ve vzájemné vazbě s cílem stanovení vlivu změn teploty na změnu napětí v CB desce.
Do uvedených úkolů jsou zapojeni jak pracovníci katedry, tak studenti doktorského studia. Zároveň, kromě výše uvedeného, probíhají nebo budou probíhat další výzkumné aktivity, do kterých jsou zapojeni i studenti magisterského a bakalářského studia.
Patří sem laserové skenování povrchu jednotlivých konstrukčních vrstev, měření polohy a orientace kluzných trnů a kotev pomocí georadaru, měření únosnosti rázovým dynamickým zařízením FWD, SSZ a pomocí LDD, měření protismykových vlastností PTV a MD nebo měření podélných a příčných nerovností planografem a latěmi.
Všechna uvedená měření vytvoří komplexní představu o konstrukci komunikace v měřeném úseku a vlivu na okolní uliční prostor a zároveň přinesou studentům cenné praktické zkušenosti z oblasti výstavby a diagnostiky pozemních komunikací.
autoři: Ing. Vladislav Borecký, Ph.D., Ing. Pavel Lopour, Ph.D.
Napsali v médiích:
Sladkovského ulice v Pardubicích bude mít betonový povrch | Správa komunikací | IZDoprava.cz