Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The development of collective transport modes share in total inland passenger transport performance of selected European countries from the perspective of sustainable city logistics
Autoři: Chocholáč Jan | Sommerauerová Dana | Hyršlová Jaroslava | Kučera Tomáš | Hruška Roman | Machalík Stanislav
Rok: 2019
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Transport Means : proceedings of the international scientific conference
Název nakladatele: Kaunas University of Technology
Místo vydání: Kaunas
Strana od-do: 77-82
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vývoj podílu veřejné hromadné dopravy na celkovém vnitrozemském přepravním výkonu osobní dopravy ve vybraných evropských státech z hlediska udržitelné city logistiky Udržitelný rozvoj měst je založen na třech pilířích - ekonomickém, environmentálním a sociálním. Důraz je kladen na environmentální pilíř z pohledu city logistiky, protože doprava je významným producentem emisí a souvisejících negativních dopadů na životní prostředí. Důležitou roli z hlediska negativních dopadů na životní prostředí představuje individuální automobilová doprava, protože individuální automobilová doprava produkuje více emisí na osobu než veřejná hromadná doprava. Veřejná hromadná doprava, která je zastoupena autobusy, tramvajemi, trolejbusy a vlaky, je šetrnější k životnímu prostředí než používání individuální automobilové dopravy. EUROSTAT definoval sedmnáct cílů udržitelného rozvoje a jednotlivé skupiny indikátorů. Tento článek je zaměřen na indikátor „Podíl autobusů a vlaků na celkovém přepravním výkonu vnitrozemské osobní dopravy“, který měří podíl druhů veřejné hromadné dopravy na celkovém výkonu vnitrostátní osobní dopravy, vyjádřený v osobokilometrech. Cílem článku je analyzovat vývoj tohoto ukazatele ve vybraných evropských státech v letech 2007 až 2016 z pohledu udržitelné city logistiky. udržitelný rozvoj; indikátory udržitelného rozvoje; veřejná hromadná doprava; udržitelná city logistika
eng The development of collective transport modes share in total inland passenger transport performance of selected European countries from the perspective of sustainable city logistics Sustainable development of cities is based on three pillars – economic pillar, environmental pillar and social pillar. Emphasis is placed on the environmental pillar from the perspective of city logistics, because the transport is an important producer of emissions and associated negative environmental impacts. An important role in terms of negative environmental impacts is represented by passenger car transport, because passenger car transport produces more emissions per capita than collective transport. Collective transport modes represented by buses, coaches, trolley-buses and trains are more environmentally friendly than using individual passenger car transport. EUROSTAT defined seventeen sustainable development goals and groups of indicators. This article is focused on the indicator “Share of busses and trains in total passenger transport” which measures the share of collective transport modes in total inland passenger transport performance, expressed in passenger-kilometres. The aim of the article is to analyse the development of this indicator of selected European countries between 2007 and 2016 from the perspective of sustainable city logistics. sustainable development; sustainable development indicators; collective transport modes; sustainable city logistics