Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Ovlivňuje cenové kotva v dopravě všechny generace stejnou měrou?
Rok: 2021
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Perner´s Contacts
Strana od-do: 1-10
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Ovlivňuje cenové kotva v dopravě všechny generace stejnou měrou? Mnoho publikací bylo napsáno o působení kognitivních klamů při rozhodování, ať už je tím klamem paradox volby, efekt volavky, haló efekt nebo klam dostupnosti. Tento článek se zaměřuje na efekt kotvy neboli vtisknutí. Lidé mají tendenci nechat se ovlivnit v podstatě jakýmkoli číslem, které uvidí před rozhodováním o ceně zboží a jeho nákupu. Otázkou zůstává, zda se všechny generační skupiny nechají ovlivnit stejným způsobem, nebo jestli jsou různé generace různě citlivé na působení kotvy. Tato otázka byla soustředěna na oblasti rozhodování o ceně letenky, kde proběhl průzkum mezi různými generacemi. Nejen na základě analýzy rozptylu pak bylo možné konstatovat, že mladší generace jsou na vliv kotvy citlivější než ty starší. racionální rozhodování; generace X; generace Y; generace Z; efekt kotvy; cena; letenky
eng Is the Influence of an Anchor in Transport Same for Every Generation? There are manyarticlesavailable about cognitive biases that show why people often make irrational decisions. Cognitive biases can come in the form ofdecoy effects, paradoxesof choice, halo effectsor availability heuristics. This paper deals with the effects anchoring or imprinting effect. People tend to beinfluenced by random numbersthat they see before making their decisionsabout pricesor purchases. The question is if all generationsare sensitive in the same way or if there is any difference between generations when it comes to the anchoring effect. This question is answered through research on decision making in relation toplane ticket prices. Subjects were surveyed by demographics such as their generation.ANOVA was one method used which showed that younger generations were more sensitive to the anchorthan the older ones. irrational decisions; generation X; generation Y; generationZ; anchor effect; price; plane tickets