Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

1104051.jpg

Published: 04.10.2024

Tým Katedry dopravního managementu, marketingu a logistiky Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice uspořádal dne 19. 9. 2024 první projektový workshop, čímž také vstoupil do druhého roku řešení vědecko-výzkumného projektu s názvem “Inovativní komunikační a osvětová platforma využívající relevantní moderní vzdělávací nástroje v tematické oblasti environmentální stopy spotřeby cílená na edukaci generace Z v kontextu zvyšování odolnosti ekonomiky založené na znalostech a inovacích”, který je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu SIGMA.

Projekt svým zaměřením reaguje zejména na problematiku spotřeby – ať už služeb nebo výrobků – a snahu reagovat na současné problémy, jako je například globální oteplování a změna klimatu. Současně je obsah projektu zpracováván s důrazem na maximální interaktivitu, což je forma, která je komfortní v rámci procesu vzdělávání pro současnou generaci studentů středních škol.

“Řešení tohoto projektu pro nás bylo a je velkou výzvou, protože projekt tematicky zasahuje do mnoha odborných oblastí, ať už se jedná o udržitelnost, environmentální stopu spotřeby, green marketingovou komunikaci, práci s lidským kapitálem, pedagogiku a kooperativní učení a navíc budou hlavní výstup projektu využívat zástupci generace Z”, konstatuje Ing. Jan Chocholáč, Ph.D., hlavní řešitel projektu. Z těchto důvodů projekt řeší multidisciplinárně složený řešitelský tým, pokrývající všechny zmiňované odborné oblasti, a jeho součástí jsou zároveň i zástupci generace Z – studenti Dopravní fakulty Jana Pernera. “Působení v projektu vnímám jako možnost předat informace a zkušenosti mladším studentům a zároveň zanechání za sebou nějakého výsledku, který má smysl. V projektu je pro mě zajímavé sledovat synergii pedagogiky (humanitní obor) a dopravního zaměření (technický obor).”, podotýká Bc. Radek Rus, člen řešitelského týmu projektu, student Dopravní fakulty Jana Pernera a garant tématu voda a energie. 

V rámci workshopu, kterého se zúčastnili vyučující Asociace středních škol informačních technologií, telekomunikací, peněžnictví, poštovnictví a logistiky z celé České republiky a zástupci Ministerstva životního prostředí a Dopravní fakulty Jana Pernera, byl představen návrh obsahu a formy vyvíjené edukační platformy a návrh formy organizace výuky, k čemuž dostal řešitelský tým projektu od účastníků zpětnou vazbu. Vzhledem ke skutečnosti, že téma environmentální stopy spotřeby jednotlivce je velmi široké a pokrývá mnoho oblastí, tak bude edukační platforma zaměřena na následující témata: osobní doprava a mobilita, potraviny, móda, elektronika, digitální technologie, energetika, voda a odpady. “Doprava patří v České republice i v rámci Evropy mezi největší producenty emisí skleníkových plynů. Diskuse, které propojují téma dopravy, emisí nebo využití dopravních prostředků, často rezonují mezi odbornou i laickou veřejností, proto je důležité, aby mladá generace měla dostatek informací a dat o této problematice a mohla si podle nich vytvořit vlastní názor a rozhodovat se. Připravované studijní materiály pro středoškoláky proto mají nabídnout komplexní pohled na environmentální stopu osobní dopravy a ukázat, že i drobné změny v každodenním chování mohou mít významný dopad na snižování negativních dopadů dopravy.”, dodává Ing. Monika Bartošová, Ph.D., členka řešitelského týmu projektu a garantka tématu osobní doprava a mobilita. Obsah edukační platformy bude kromě témat zaměřených na nákupní chování, rozhodování a volnočasové aktivity cílit i na běžnou každodenní spotřebu energií, vody a produkci odpadů. “Oblasti vody a energií jsou specifická témata zejména proto, že u obou dvou témat se dá vcelku jednoduše vyjádřit spotřeba a úspora pokud se jako jednotlivci rozhodneme chovat odpovědněji.”, doplňuje Bc. Radek Rus, člen řešitelského týmu projektu, student Dopravní fakulty Jana Pernera a garant tématu voda a energie.

Kromě klasických podoblastí environmentální stopy spotřeby jednotlivce bude do edukační platformy zahrnuto i velmi aktuální téma greenwashingu, respektive neetické environmentálně zaměřené marketingové komunikace podniků, které prolíná většinou zpracovávaných podoblastí. “Žijeme totiž v době, kdy ekologie nabývá na popularitě. Firmy chtějí být stále více „zelené“, tedy “environmentálně friendly”. Ovšem podle posledních studií Evropské unie je 53 % jejich tvrzení nejasných nebo nepodložených a dokonce 40 % těchto „zelených“ tvrzení nemá vůbec žádné podklady.”, doplňuje Bc. Vojtěch Julák, člen řešitelského týmu projektu, absolvent Dopravní fakulty Jana Pernera a garant tématu móda a greenwashing.

Vyvíjená edukační platforma by měla být inovativní nejen z hlediska vytvářeného obsahu, ale také z hlediska formy. Řešitelský tým projektu vychází při dosažení tohoto cíle z výsledků průzkumu zpracovaného přímo u budoucích uživatelů platformy (zástupců generace Z) a předpokládá v rámci platformy využití zejména audio-vizuálního obsahu formou infografik, podcastů, výukových videí, interaktivních prezentací a dalších vzdělávacích prvků. Platforma bude dále obsahovat případové studie, podklady pro skupinové práce a diskuzní témata. Hlavním cílem je naplnit myšlenku Confucia, který řekl: „Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím.“, proto se snažíme o přesun od pasivního k aktivnímu učení.”, zmiňuje Ing. Dalibor Gottwald, Ph.D., člen řešitelského týmu projektu a garant vyvíjené edukační platformy.

Součástí řešeného projektu je kromě tvorby edukační platformy i návrh inovace formy organizace výuky, kdy bude využito principů kooperativního učení. “Zapojením úkolů formulovaných podle zásad kooperativního učení se snažíme přispět k posunu od tradičního transmisivního způsobu vyučování ke způsobu výuky, kde jsou studenti aktivní a získávají i měkké dovednosti. Kromě klasických učebních textů využíváme i širokou škálu interaktivních zdrojů.", zdůrazňuje Mgr. et Mgr. Hana Pavlisová, členka řešitelského týmu projektu a garantka pedagogiky a kooperativního učení.

V první polovině roku 2025 proběhne druhý a závěrečný workshop projektu, kde řešitelský tým představí první verzi edukační platformy a budou ji testovat jak vyučující, tak i její budoucí uživatelé – studenti středních škol. Zároveň budou účastníci workshopu detailně seznámeni s vytvořeným obsahem výuky a možnostmi organizace jednotlivých výukových hodin.

Ing. Jan Chocholáč, Ph.D.