Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Dynamické a tribologické aspekty kontaktu kolo-kolejnice
Autoři: Kaloč Rudolf | Kout Jan | Beneš Libor
Rok: 2005
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Název zdroje: Mezinárodní vědecká konference VŠB-TU Ostrava 2005
Název nakladatele: Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava
Místo vydání:
Strana od-do:
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Dynamické a tribologické aspekty kontaktu kolo-kolejnice Z úvah, které jsou uvedeny v této práci, plyne, že součinitel adheze je mimo jiné závislý na kontaktní teplotě a že v této souvislosti lze jeho hodnotu teoreticky předpovědět. Tato skutečnost nebyla doposud v teorii adhezního kontaktu uvažována. Zcela věrohodná prognóza studovaných nepříznivých jevů je stěží uspokojivě řešitelná teoreticky. Proto autoři v závěru příspěvku presentují nové zkušební zařízení, kterým mají být predikované jevy ověřeny. Zároveň bude na vložených vzorcích sledován vliv kmitání na stav povrchu. Z předložené práce je dále zřejmé, že jevy, hodnotící možné iniciace a lokální degradace kontaktních oblastí železničního kola a kolejnice, jsou úzce svázány s jevy tribologickými, které jsou zde chápány jako procesy dynamické. Tribologie, kontakt kolo-kolejnice
eng Dynamical and tribological aspeckts of railway wheel-rail contact The observed local plastic deformation induced on the rail surface brings about the compressive residual stresses in longitudinal and transverse directions. The compressive residual stresses increase with the loading on the surface. The maximum of this residual stress was situated on the sample surface. The formation of nano-structured martensite and carbide on the rail and wheel surface causes the extremely high microhardness valuees and the strong corrosion resistance of the so called White Etching Layers. Although the mechanism of conditions resulting in microstructure changes in a rail and railway wheel material is not hitherto explicated in satisfactory way, we can not discount an idea that the rising fatigue cracks following the circumferential direction of the wheel surface, can change their orientation into radial direction. From the fracture mechanics point of view, the catastrophic brittle fracture of a rail and wheel can occur when reaching the critical size of these radial cracks. There is therefore necessary to study the effect on principle and to clarify the causes of its origin in order to achieve the higher safety of railway operation. The presented work has proved that the processes connected with initiation and local degradation of contact areas are closelly in accordance with the tribological phenomena, understood as the dynamical processes. tribology, railway wheel-rail contact