Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

MĚŘENÍ NAPJATOSTI PRUŽNÝCH SVĚREK V PROVOZU
Autoři: Pětioký Marek | Culek Bohumil | Vnenk Petr
Rok: 2018
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: JUNIORSTAV 2018 - 20. odborná konference doktorského studia : sborník příspěvků
Název nakladatele: ECON publishing, s.r.o.
Místo vydání: Brno
Strana od-do: 357-365
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze MĚŘENÍ NAPJATOSTI PRUŽNÝCH SVĚREK V PROVOZU V rámci dizertační práce je řešena problematika životnosti pružných svěrek napadených korozí. S problémy pružných svěrek (koroze, praskání) je možné se setkat zvláště v konstrukcích železničních přejezdů a v tunelech (koroze) a v obloucích o malých poloměrech, zvláště v úsecích s vlnkovitostí kolejnic (praskání pružných svěrek). Hlavní část dizertační práce je věnována železničním přejezdům. Železniční přejezdy jsou základní a velmi důležitou součástí dopravní infrastruktury. Jsou to místa, kde dochází ke střetu silnic a železnic. Když se v České republice začínalo s rekonstrukcemi a modernizacemi koridorových tratí, bylo plánováno jejich rušení a nahrazení mimoúrovňovými křižovatkami. Bohužel, z důvodu vysokých investičních nákladů bylo od tohoto plánu upuštěno. Proto bylo velké množství železničních přejezdů rekonstruováno. Poměrně velkým problémem v České republice je koroze částí železničního svršku, zvláště pružných svěrek. Dalším problémem je praskání pružných svěrek na železničních přejezdech. S výše zmíněnými problémy se můžeme setkat obzvláště na železničních přejezdech a byly motivací pro vznik tématu dizertační práce. Součástí práce je také zpracování modelu systému upevnění W14 metodou konečných prvků (dále MKP) a dále zatěžování pružných svěrek na dynamickém stavu. Aby bylo možné dosáhnout obdobných účinků jako v provozované železniční trati, resp. verifikovat MKP model, bylo třeba zjistit hlavní napětí, jakých je na svěrkách dosahováno při průjezdech železničních vozidel. Pro zpracovávání MKP modelu bylo navíc třeba zjistit také hodnoty deformací (napětí), kterých je dosahováno na pružných svěrkách při jejich utahování (hodnoty nejsou v literatuře uváděny). Tato statická předpětí mohou být z hlediska životnosti svěrek klíčová. Pro zjištění účinků železničních vozidel na trať byly dále měřeny hodnoty příčné vodicí síly Y a svislé kolové síly Q pomocí tenzometrů umístěných přímo na kolejnici. Pružné svěrky Skl14, tenzometrické měření, příčná a svislá kolová síly, hlavní napětí na pružných svěrkách
eng MEASUREMENT OF THE STRESSES OF THE TENSION CLAMPS IN OPERATION The problems with the tension clamps (corrosion, cracking) are especially in the constructions of the level crossings and in the tunnels (corrosion) and in the curves with small radiuses, especially in the parts with the corrugation of the rails (cracking of the tension clamps). Quite a big problem in the Czech Republic is corrosion of the parts of the superstructure, especially of the tension clamps. The other problem is cracks of the tension clamps on the level crossings. Both problems are especially on the rubber level crossings. The creation of the FEM model and a loading on the dynamic test bench is a subject of the thesis as well. For the achievement of the similar conditions like in the operated track, resp. for the verification of the FEM model, it was necessary to find main stresses of the tension clamps that are achieved under the passing railway vehicles. Moreover, for the FEM model, it was necessary to find the values of the deformations (main stresses) that are achieving during the tightening of the tension clamps (the values are not stated in the literature). These static preloading may be key for the lifetime of the tension clamps. The values of lateral forces Y and wheel forces Q were measured by strain gauges placed directly on the rail web for the finding of the effects of the railway vehicles on the track. The paper describes the measurements that were done within the thesis and are intended to be used for other steps in the solution of the problem. All measurements are described (used method, equipment, equations, …) and the results are stated. Tension clamps Skl14, strain gauge, lateral force Y, wheel force Q, main stress