Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Timetable synchronisation: Urban public transport in busy hubs of long-distance transport
Autoři: Bulíček Josef
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: MATEC Web of Conferences. Vol. 239 (2018)
Název nakladatele: EDP Sciences
Místo vydání: Les Ulis
Strana od-do: 1-14
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Synchronizace jízdních řádů: Městská hromadná doprava v rušných terminálech dálkové dopravy Příspěvek je zaměřen na problém synchronizace jízdních řádů. Výzkum je zaměřen na propojení městské hromadné dopravy a dálkové dopravy v rušných terminálech. Snahou je najít adekvátní časové polohy příjezdů a odjezdů městské hromadné dopravy při snaze minimalizovat časové ztráty cestujících vztažené k těmto přestupům. Jízdní řád dálkové dopravy je považován za daný. Jízdní řád městské hromadné dopravy je výsledkem (předpokládá se jeho periodická forma). Je formulován nelineární model celočíselného matematického programování. Modle je implementován v Řešiteli aplikace Microsoft Excel. Jako paralelní možnost řešení je zároveň představen formulovaný model úplného prohledávání variant. Tento druhý model poskytuje rozšířenou množinu výsledků, které mohou být využívány k dalším účelům při plánování a organizaci dopravy. Pro řešení jsou navržena dvě různá kritéria. Každý přestup má stejnou váhu v případě jednotného přístupu. Přístup založený na intenzitách pak každý přestup váží počtem přestupujících cestujících. Některé možnosti modifikace navržených postupů jsou rovněž zmíněny pro možnost zohledňovat další technologické aspekty a přinést více individualizované řešení. Model je ilustrován pomocí případové studie pro Pardubice hlavní nádraží, jakožto významný uzel osobní železniční dopravy. Řešení propojení s městskou hromadnou dopravou je rovněž ilustrováno pomocí této studie. přestup; přestupní uzel; dálková doprava; osobní doprava; železnice; synchronizace jízdních řádů; městská hromadná doprava
eng Timetable synchronisation: Urban public transport in busy hubs of long-distance transport The article is focused on timetable synchronization problem. Interconnection of urban public transport and long-distance transport in busy hubs is researched. Intension is to find adequate time positions of urban public transport arrivals and departures with an effort to minimize passengers’ time loss related to this interchange. Timetable of long distance transport is considered as constant (given). Timetable of urban public transport is result of optimization (and presupposed to be periodic). Nonlinear integer mathematical programming model is formulated. Model is implemented in Microsoft Excel Solver. Parallel way based on exhaustive-search algorithm is introduced as well. This algorithm provides extended set of output data able to be used in transport planning. Two different criterions are proposed. Each interchange (pair of vehicles) has the same weight in the case of uniform approach. Intensity approach considers interchanges as weighted by numbers of interchanging passengers. Some additional modifications of proposed model are mentioned for possibility to regard some important technological aspects and to reach more individualized solution. Model is illustrated by the case study located to Pardubice main station as a hub of passenger railway transport. Interface with urban public transport is mentioned as an illustrational example of synchronization. interchange; interchange hub; long-distance transport; passenger transport; railway; timetable synchronization; urban public transport