Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The use of simulation modelling for determining the capacity of railway lines in the Czech conditions
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Open Engineering
Strana od-do: 224-231
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Využití modelování pro určování kapacity železničních tratí v ČR Simulační modelování je jednou z možností, jak lze určovat kapacitu železničních tratí. Pro simulaci je používán specializovaný softwarový nástroj - OpenTrack. Pomocí tohoto nástroje lze sestavit podrobný model dopravní sítě, včetně všech jejích podstatných charakteristik. Během simulace je pak sledován provoz a chování vlaků s předem definovanými parametry na modelované železniční trati. OpenTrack umožňuje sledovat řadu parametrů, jako jsou: zpoždění vlaků, vzájemné konflikty mezi vlaky, plynulost jízdy vlaků, ale například i energetickou náročnost jízdy vlaku. Analýzou získaných dat je potom možné určit kritická místa na infrastruktuře, případné nedostatky v technologii, ale také je možné prověřit výhledový a maximální rozsah dopravy na sledované železniční trati. V první fázi práce se SW OpenTrack byl sestaven simulační model, který není obrazem žádné skutečné železniční infrastruktury, ale jsou v něm použity parametry typické pro železniční tratě v podmínkách České republiky, jako jsou konfigurace zhlaví, délky staničních kolejí, velikosti prostorových oddílů, atp. Na tomto modelu jsou prezentovány možnosti simulačního modelování železničního provozu jako nástroje pro určování kapacity železničních tratí. simulace, kapacita, modelování, železniční trať
eng The use of simulation modelling for determining the capacity of railway lines in the Czech conditions Simulation modelling is one way to determine the capacity of railway lines. The specialized software tool OpenTrack was used for simulation. The aim of this paper was to find out whether the OpenTrack simulation software can be used for the calculation of headway, and to compare the results with the methodology of the Railway Infrastructure Administration (SŽDC). Using the software tool, a detailed transport network model can be created including all its important characteristics. The simulation follows the movements and behaviour of trains with predefined parameters on the modelled railway line. OpenTrack allows for monitoring a range of parameters including not only train delays, train conflicts and train traffic flow, but also for instance train energy performance and headways. During the first stage of work with OpenTrack, a simulation model was created, not reflecting any existing infrastructure but including parameters typical of railway lines in the Czech Republic, such as the configuration of gridirons, length of station tracks, size of block sections, etc. This model was subsequently used for the simulation of type train set journeys, and a headway calculator was used for the calculation of headway values. These values were compared with the methodology used by the Railway Infrastructure Administration. The paper is concluded by the comparison of the above mentioned approaches. simulation; capacity; modelling; railway lines