Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

On the problems of lateral force effects of railway vehicles in S-curves
Rok: 2021
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Vehicle System Dynamics
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze K problematice příčných silových účinků železničních vozidel v S-obloucích Tento článek se zabývá příčnými silovými účinky konvenčních čtyřnápravových vozidel na kolej v podmínkách S-oblouků, které jsou reprezentovány zejména odbočnými větvemi výhybek. S využitím multi-body simulačních výpočtů jízdy modelu elektrické lokomotivy je provedena citlivostní analýza vlivu parametrů vozidla na maximální dosahovanou hodnotu vodicí síly v S-oblouku. Následně je pak navržena definice tzv. ekvivalentní vodicí síly. Tento zjednodušený parametr může být využit pro účely kvantifikace poškozujících účinků vozidla na výhybky, např. v rámci systémů poplatků za použití dopravní cesty, které tyto poškozující účinky zohledňují. Pozornost je rovněž věnována specifikům aktivních systémů pro radiální natáčení dvojkolí nebo podvozků v podmínkách S-oblouků a relevantním požadavkům na tyto systémy. Problematika přesné detekce vjezdu vozidla do S-oblouku je zde demonstrována s využitím experimentálních dat naměřených v provozu na elektrické lokomotivě. S-oblouk; ekvivalentní vodicí síla; čtyřnápravové vozidlo; multi-body simulace; aktivní radiální stavění dvojkolí; aktivní tlumiče vrtivých pohybů
eng On the problems of lateral force effects of railway vehicles in S-curves This paper deals with the lateral force effects of conventional four-axle railway vehicles in conditions of S-shape curves, which are represented especially by switches negotiated in the diverging direction. With the use of a multi-body model of an electric locomotive, a sensitivity analysis of selected vehicle parameters on the maximum guiding force in the S-curve is performed. Subsequently, a definition of so-called equivalent guiding force is proposed. This simplified parameter can be used for the purposes of a quantification of the damaging effects of a vehicle in switches, e.g. in wear-dependent track access charge systems. Attention is also paid to the particularities of systems for active radial bogie or wheelset steering in conditions of tight S-curves and relevant requirements on these systems. The problem of a punctual on-board recognition of the S-curve is demonstrated using experimental data measured on an electric locomotive. S-curve; equivalent guiding force; four-axle vehicle; multi-body simulation; active radial wheelset steering; active yaw dampers