Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Research on the Impact of COVID-19 on Micromobility Using Statistical Methods
Autoři: Stefancova Vladimira | Kalasova Alica | Culik Kristian | Mazanec Jaroslav | Vojtek Martin | Masek Jaroslav
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: APPLIED SCIENCES-BASEL
Název nakladatele: MDPI
Místo vydání: BASEL
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Výzkum vlivu COVID-19 na mikromobilitu využitím statistických metod Situace pandemie COVID-19 měla obrovské sociální a ekonomické dopady a významně ovlivnila rozdělení dopravy. Mnoho měst po celém světě přijalo různé blokovací zásady, které ovlivňují způsob, jakým lidé cestují. Systémy mikromobility, jako jsou skútry a sdílení jízdních kol, patřily mezi dopravní systémy postižené COVID-19. Elektrické koloběžky a sdílená kola poskytují pohodlné a rychlé spojení na první/poslední míli pro jízdy na krátké vzdálenosti. Sdílená povaha těchto režimů spolu s rozšířeným COVID-19 přispěla k poklesu využívání těchto služeb. Kvantifikace dopadu COVID-19 na sdílené služby prokázal tento výzkum prostřednictvím různých matematických metod. Spokojenost s využíváním alternativních způsobů dopravy v době pandemie byla zjišťována na základě vyhodnocení dotazníkového šetření. Pro srovnání byly použity testy nezávislosti kvalitativních znaků a statisticky významných souvislostí, které byly prokázány korespondenční analýzou. Hlavním závěrem výzkumu bylo poukázat na důvody preference alternativních způsobů dopravy a poukázat na dopady na zdraví a obavy z nákazy COVID-19 při využívání služeb mikromobility. mikromobilita; skútr; bikesharing; COVID-19; korelační analýza; test nezávislosti
eng Research on the Impact of COVID-19 on Micromobility Using Statistical Methods The situation of the COVID-19 pandemic has had enormous social and economic impacts and has significantly affected the modal split. Many cities worldwide have adopted various blocking policies that affect how people travel. Micromobility systems, such as scooters and bicycle sharing, were among the transport systems affected by COVID-19. Electric scooters and shared bicycles provide comfortable and fast first-/last-mile connections for short-distance rides. The shared nature of these modes, together with the spread COVID-19, has contributed to the declining use of these services. The quantification of the impact of COVID-19 on shared services was demonstrated by this research through various mathematical methods. Satisfaction with the use of alternative modes of transport during the pandemic was determined based on the evaluation of a questionnaire survey. Independence tests of qualitative features and statistically significant associations that were demonstrated with a correspondence analysis were used for comparison. The main conclusion of the research was to point out the reasons for the preference for alternative modes of transport and to highlight the impacts on health and fears of contracting COVID-19 when using micromobility services. micromobility; scooter and bike sharing; COVID-19; correspondence analysis; tests of independence