Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

default alt dfjp

Název kurzu: Zdokonalovací kurz nejnovějších poznatků pro instruktory a examinátory výcvikových organizací

Určeno pro: Instruktory a examinátory výcvikových organizací techniků údržby letadel

Cíl: Získání nejnovějších znalostí z předmětů letecká legislativa, lidský činitel a metody vedení výcviku, potřebných pro výkon oprávnění instruktora nebo examinátora výcvikové organizace a seznámení se změnami v leteckém právu, které nastaly po vstupu ČR do EU

Vstupní požadavky: Držitel oprávnění instruktora a/nebo examinátory výcvikové organizace

Místo konání:  Teoretický kurz probíhá v sídlech UPa DFJP

Forma a metody výuky: Termíny kurzu jsou předem dohodnuty se zákazníkem. Teoretické znalosti jsou školeny formou přednášek ve třídě vybavené videem, vizualizérem a počítačovou technikou s programem výuky. Přednášky jsou vedeny v češtině nebo v angličtině. Každý účastník kurzu obdrží vlastní výcvikový materiál.

Délka trvání: Teoretický výcvik 16 hodin (dva dny)

 Praktický výcvik:   0 hodin

Zkoušky: Neprovádějí se.

Certifikát: Absolventovi je na závěr vydán certifikát o absolvování kurzu.

LETECKÁ LEGISLATIVA

Celkem hodin na předmět: 4

                                                              Úroveň

1 EASA                                                      1

Struktura, Působnost, Nařízení a směrnice EASy

2 Nařízení komise (EU) číslo 1321/2014    1

Rozdělení, Účinnost, Rozdíly od předpisů JAR

LIDSKÉ  ČINITELE

Celkem hodin na předmět: 5

                                                                           Úroveň

1 Všeobecně                                                         2

Potřeba posuzování vlivu lidského činitele, Incidenty zapříčiněné lidským činitelem/chybou, Murphyho zákon.

2 Činitelé ovlivňující výkonnost                         2

Tělesná kondice/zdraví, Stres z domácího a pracovního prostředí, Časový tlak a termíny ukončení, Pracovní zatížení: přetížení a nevytíženost, Spánek a únava, práce na směny, Alkohol, léky, zneužití léků.

3 Úlohy                                                                 1

Fyzická práce, Opakované úlohy, Vizuální kontrola, Složité systémy.

4 Komunikace                                                     2

Komunikace uvnitř kolektivu a mezi kolektivy, Zápis a záznam práce, Aktualizace, doba platnosti, Šíření informací.

5 Lidské chyby                                                   2

Modelové příklady a teorie chyb, Typy chyb při úlohách údržby, Důsledky chyb (např. nehody), Předcházení chybám a jejich náprava.

6 Rizika na pracovišti                                       2

Rozpoznávání rizik a předcházení rizikům, Řešení nouzových situací.

METODY VEDENÍ VÝCVIKU - PEDAGOGIKA

Celkem hodin na předmět: 7

                                                                         Úroveň

1  Proces sebevzdělávání                                 1

Motivace, Vnímání a chápání, Paměť a její používání, Zvyky a přenos, Překážky sebevzdělávání, Podněty sebevzdělávání, Metody sebevzdělávání, Intenzita sebevzdělávání.

2  Proces vyučování                                         1

Prvky efektivního vyučování, Plánování výukové činnosti, Vyučovací metody, Vyučování od „známého“ k „neznámému“, Využití učebních plánů.

3  Filozofie výcviku                                             1

Přínos strukturovaného (schváleného) kurzu výcviku, Význam plánované osnovy, Integrace teoretických znalostí a praktického výcviku.

4  Způsoby používané výuky                          1

a) Teoretické znalosti - Způsoby výuky v učebně

Použití výcvikových pomůcek, Skupinové přednášky, Individuální přípravy, Účast žáka/diskuse.

b) Praktický výcvik - Způsoby výuky v praxi

Prostředí výukového prostoru, Způsoby používané výuky, Úsudek a rozhodování v praxi.

5  Hodnocení a zkoušení žáka                         2

a)  Zhodnocení výkonnosti žáka

Funkce postupových zkoušek, Oživování znalostí, Proces přeměny znalostí v pochopení, Aplikování pochopeného v činnostech, Nezbytnost vyhodnocovat rychlost pokroku.

b) Rozbory chyb žáka

Určit příčinu chyb, Řešit nejprve významné chyby, potom méně významné, Vyvarovat se nadměrného kritizování, Potřeba zřetelné stručné komunikace.

6  Vypracování programu výcviku                  1

Plánování výuky, Příprava, Vysvětlení a předvedení, Účast žáka a procvičování, Zhodnocení.

7  Lidská výkonnost a omezení ve vztahu  k praktickému výcviku   1

Fyziologické faktory, Psychologické faktory, Zpracování informace člověkem, Názory na chování, Rozvoj úsudku a schopnosti rozhodování.

8  Nebezpečí vyplývající ze simulování poruch a nesprávných činností systémů    2

 Význam nácviku, Uvědomování si situace, Dodržování správných postupů.

9  Administrativa výcviku                               1

Záznamy výuky teoretických znalostí / praktického výcviku, Osobní zápisník, Plán výcviku teoretického / praktického, Studijní texty, Úřední formuláře, Příručky, Doklady letadla, Předpisy k průkazu způsobilosti.

Kontaktní osoba: doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D.; vladimir.nemec@upce.cz