Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Vliv teploty a vlastní tíhy na únavovou životnost ocelového mostu s prvkovou mostovkou
Autoři: Culek Bohumil
Rok: 2008
Druh publikace: ostatní - dizertace
Název nakladatele: České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání: Praha
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vliv teploty a vlastní tíhy na únavovou životnost ocelového mostu s prvkovou mostovkou Habilitační práce vychází z požadavku stanovení celkové únavové životnosti ocelového mostu s prvkovou mostovkou. Odhad životnosti je realizován na základě metodiky hodnocení únavové životnosti využívající syntézy experimentálních a teoreticko-výpočetních metod. Metodika je navržena tak, aby umožňovala zahrnout do výpočtu odhadu životnosti i ty druhy zatížení (dlouhodobé vlivy), které se v průběhu experimentálního měření odezvy od provozního zatížení neprojeví. Na konkrétním příkladu (železniční ocelový most s prvkovou mostovkou přes Labe) je prezentován kompletní postup stanovení odhadu životnosti. Do výpočtu jsou integrovány vliv nerovnoměrného oteplování konstrukce a vliv vlastní tíhy. Metodický postup je rozdělen do několika následných bloků, kterými jsou: 1) Sestavení výpočetního modelu MKP železniční mostní konstrukce, následný výpočet hodnot napětí v kritickém místě od jednotlivých druhů zatížení. 2) Provedení experimentálních měření mostní konstrukce in situ. 3) Zhotovení fyzikálních modelů konstrukčních uzlů za účelem experimentálního stanovení únavových křivek. 4) Provedení laboratorních experimentálních měření. 5) Provedení pravděpodobnostního stanovení odhadu životnosti, zhodnocení vlivu teploty a vlastní tíhy na celkovou odhadovanou životnost konstrukce v jejím kritickém místě. Všechny výpočty a úpravy dat z experimentálních měření jsou směřovány na místo předpokládaného vzniku trhliny. Pro dané místo je stanovena i únavová křivka. Nedílnou součástí podkladů pro hodnocení únavové životnosti jsou údaje z databází státních organizací (Český hydrometeorologický institut, České dráhy a.s.). Pravděpodobnostní charakter výpočtu je dán využitím standardního výpočetního systému SBRA, který umožňoval na základě statistické charakteristiky jednotlivých výpočetních parametrů provést pravděpodobnostní simulace užitím metody Monte Carlo. Vlastní odhad životnosti je dán výslednou distribuční funkcí umožňující stanovit únavovou životnost mostní konstrukce v
eng Influence of irregular temperature load and dead weight on fatigue lifetime of steel bridge with member deck The thesis meets requirements for total life estimation of a steel bridge with member deck. Whole fatigue lifetime evaluation is provided by new method based on synthesis of theoretical and experimental method. The method is proposed in order to allow inclusion of those types of stresses into the life estimate calculation, which need not present during the experimental measurement of traffic load response (effects of temperature, dead weight). The total lifetime estimation is presented on the real bridge structure (railway steel bridge across Labe River). Used life estimate method is based on the approach of cumulative fatigue damage. Material characteristics are defined by experimental fatigue curve. The applied procedure of the fatigue lifetime assessment is as follows: 1) compilation of a computing model of the bridge structure using FEM, calculation of stress values in the critical spot of the structure (given by irregular heating and dead weight), 2) experimental measurements of the bridge structure, 3) compilation of physical models (structural intersections), 4) experimental determination of the fatigue curve (dynamic laboratory tests), 5) probabilistic calculation of partial damage, estimation of influences given by temperature effects and dead weight. All calculations and data record modifications are localized into the place of expected crack initialization. Same for determination of the fatigue curve. To assess the lifetime, hydro-meteorological data from the Czech Hydro-Meteorological Institute and statistical data from Czech Railways were used. Probability character of the lifetime assessment is given by use of standard probability computer software SBRA, which allows performing probability simulations by Monte Carlo method. Final results of lifetime assessment are given by distribution functions. The distribution function allows a prediction of the fatigue lifetime with given probability of the crack initialization. At the end of thesis are