Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The effect of spring pads in the secondary suspension of railway vehicles on bogie yaw resistance
Autoři: Michálek Tomáš | Zelenka Jaromír
Rok: 2015
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Vehicle System Dynamics
Strana od-do: 1952-1964
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vliv podložek v sekundárním vypružení kolejových vozidel na odpor proti natáčení podvozku Tento příspěvek se zabývá vlastnostmi odporu proti natáčení podvozku elektrické lokomotivy vybavené sekundárním vypružením tvořeným flexi-coil pružinami doplněnými naklápěcími podložkami. Příčná tuhost vzorku sestavy pružina-podložka byla měřena na dynamickém zkušebním stavu Univerzity Pardubice (CZ) a výsledky měření byly aplikovány do multi-body modelu lokomotivy, vytvořeného v simulačním nástroji "SJKV". Na základě výsledků simulačních výpočtů je provedena detailní analýza odporu proti natáčení podvozku s cílem vysvětlit jev v dynamickém chování lokomotivy, kdy moment odporu proti natočení podvozku (a tudíž i rozložení vodicích sil na jednotlivá kola při průjezdu obloukem) závisí na rychlosti jízdy obloukem. Výsledky této analýzy ukazují, že aplikace pružicích prvků se silně směrově závislou příčnou tuhostí do sekundárního vypružení kolejového vozidla může vést k závislosti odporu proti natáčení podvozku na nedostatku převýšení při průjezdu obloukem, a tedy na rychlosti jízdy v tomto oblouku. Tento fakt má závažné důsledky v oblasti dynamiky jízdy vozidla (zejména v oblasti vodicích vlastností vozidla v obloucích) a také poukazuje na to, že stávající metoda hodnocení odporu proti natáčení podvozku podle příslušných norem, která souvisí s hodnocením kvazistatické bezpečnosti vozidla proti vykolejení, není dostatečně objektivní. flexi-coil pružina; naklápěcí podložka; odpor proti natáčení podvozku; faktor X; multi-body simulace
eng The effect of spring pads in the secondary suspension of railway vehicles on bogie yaw resistance This paper deals with properties of bogie yaw resistance of an electric locomotive with secondary suspension consisting of flexi-coil springs supplemented with tilting spring pads. Transversal stiffness of a sample of a spring/pad assembly was measured on a dynamic test stand of the University of Pardubice (Czech Republic) and the results were applied into a multi-body model of the locomotive created in the simulation tool ‘SJKV’. On the basis of the simulation results, a detailed analysis of the bogie yaw resistance was performed in order to explain the effect in dynamic behaviour of the locomotive when the moment against bogie rotation (and therefore the distribution of guiding forces on individual wheels, as well) is influenced with the vehicle speed in a certain curve. Results of this analysis show that the application of suspension elements with strongly directionally dependent transversal stiffness into the secondary suspension can just lead to a dependency of the bogie yaw resistance on cant deficiency, i.e. on the vehicle speed in curve. This fact has wide consequences on the vehicle dynamics (especially on the guiding behaviour of the vehicle in curves) and it also points out that the current method of evaluation of the bogie yaw resistance according to relevant standards, which is related with assessment of the quasistatic safety of a railway vehicle against derailment, is not objective enough. flexi-coil spring; tilting spring pad; bogie yaw resistance; X-factor; multi-body simulations