Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

A model for the comparison of business units
Autoři: Dobrodolac Momčilo | Švadlenka Libor | Čubranić-Dobrodolac Marjana | Cicevic Svetlana | Stanivukovic Bojan
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Personnel review
Strana od-do: 150-165
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Model pro porovnání podnikatelských jednotek Účel - Účelem tohoto příspěvku je navrhnout metodiku pro porovnávání obchodních jednotek a ilustrovat její implementaci. Pracovní stres je stanovena jako intervenující proměnná. Metodologie ja aplikovaná v rámci sektoru poštovních služeb, konkrétně v podmínkách tří obchodních jednotek. Jednotkami (zaměstnanci, kteří mají přímý kontakt se zákazníky) jsou poštovní úředníci, kurýři a operátoři call centra. Metodologie - Kvantitativní údaje byly shromážděny pomocí dvou dotazníků: první hodnotí stav předem definovaných organizačních parametrů a druhý měří úroveň stresu zaměstnanců. Pro výpočet korelace byl použit chí test nezávislosti (chi (2) a Fišerův test. Hodnoty pracovního stresu a indexu rozložení napětí, které jsou v této studii navrženy, se používají ke kvantifikaci úrovně stresu, stavu organizačních parametrů a možných bodů zlepšení, jakož i ke srovnání obchodních jednotek. Závěry - Podle výsledků jsou nejnáročnější práce kurýrů, následovaní poštovními úředníky a provozovateli telefonních center. Originalita - Navrhovaný model by mohl být použit k posuzování a zlepšení podnikání a ke snížení úrovně stresu zaměstnanců. Model srovnávání obchodních jednotek by mohl být užitečný nástroj pro manažery při definování pracovní doby, přestávek, délky dovolené a dokonce i při vytváření struktury mezd. Kvantitativní;stresory; kvalitativní; zlepšení; srovnání; obchodní parametry; poštovní společnost
eng A model for the comparison of business units Purpose - The purpose of this paper is to propose a methodology for the comparison of business units and to illustrate its implementation. Job stress is introduced as a mediator variable. A postal company is taken as a case study and its three business units are compared. The units (i.e. employees who have direct contact with customers) analyzed are postal clerks, couriers and call center operators. Design/methodology/approach - Quantitative data were collected using two questionnaires: the first to assess the state of predefined organizational parameters, and the second to measure the stress levels of employees. The chi(2) test of independence (chi(2) test) and Fisher's exact test are used to calculate correlation. Work stress score and stress distribution index, which are proposed in this study, are used to quantify the levels of stress, the state of organizational parameters and possible improvement points, as well as to compare the business units. Findings - According to the results, the most demanding job is that of couriers, followed by postal clerks and call center operators. Originality/value - The proposed model could be used to assess and improve businesses and to reduce the stress levels of employees. Further, a model for the comparison of business units might be a useful tool for managers in defining working hours, breaks, length of holiday periods and even in creating a wage structure. Quantitative; Stressors; Qualitative; Improvement; Comparison; Business parameters; Postal company