Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

An adaptive sliding mode control to stabilize wheel slip and improve traction performance
Autoři: Zirek Abdulkadir | Voltr Petr | Lata Michael | Novák Jaroslav
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit
Název nakladatele: SAGE Publications
Místo vydání: Thousand Oaks
Strana od-do: 2392-2405
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Adaptivní skluzové řízení ke stabilizaci skluzu kola a zlepšení využití trakčního výkonu V současné době jsou k dispozici pokročilé metody kontroly skluzu. Vzhledem k rostoucím požadavkům na poptávku a vznikající technologie v oblasti železnic je však zapotřebí další výzkum tohoto řízení. Proto se v této studii navrhuje algoritmus protismykového řízení založený na řízení posuvné rychlosti, který stabilizuje skluz a zlepšuje trakční schopnost zkušebního zařízení tramvajového kola v plném měřítku. Pro ověření řídicího algoritmu byl pomocí editoru MATLAB vytvořen numerický model zkušebního stendu. Pro stanovení koeficientu adheze a adhezní síly byla použita teorie kontaktu Freibauera a Polacha. Kromě toho byl odvozený algoritmus implementován na zkušebním zařízení. Pokusy byly prováděny za několika alternativ podmínek povrchů. Výsledky numerického modelu jsou v souladu s experimentálními údaji. Pro experimentální testy i numerický model jsou srovnané výsledky z hlediska stabilizace skluzu a zlepšení trakční schopnosti uspokojivé. adheze; skluz; prokluz; adaptivní; řízení
eng An adaptive sliding mode control to stabilize wheel slip and improve traction performance Advanced antislip control methods are available these days. However, due to increasing requirements with regard to demand and emerging technologies in the field of railways, further research on antislip control is required. Therefore, in this study, an antislip control algorithm, based on a sliding mode control, is proposed to stabilize the slip and improve the traction ability of a full-scale tram wheel test stand. To verify the validity of the control scheme, a numerical model of a tram wheel test stand has been generated using the MATLAB editor. The Freibauer and Polach contact theory has been employed to determine the coefficient of adhesion and adhesion force. Moreover, the derived algorithm was implemented on a full-scale tram wheel test stand. Experiments were carried out under several wheel-roller surface conditions. The results of the refined numerical model are in good agreement with the experimental data obtained from the tram wheel test stand. For both the experimental tests and the numerical model, the response of the proposed control algorithm is rather satisfactory with regard to the stabilization of the slip and improvement of the traction ability. adhesion; slip; sliding; adaptive; control