Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

THE RELATIONSHIP BETWEEN MARITIME FUEL SURCHARGES DEVELOPMENT AND ECONOMIC GROWTH
Autoři: Skalská Monika
Rok: 2019
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: International Days of Statistics and Economics : conference proceedings
Název nakladatele: Melandrium
Místo vydání: Slaný
Strana od-do: 1390-1397
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vztah mezi vývojem palivového příplatku v námořní dopravě a ekonomickým vývojem Tématem tohoto článku je představit analýzu vztahu mezi námořními příplatky (palivový příplatek) a vývojem ekonomiky (představovaným vývojem cen paliva). Ceny v námořním průmyslu jsou turbulentní. Majitelé lodí nebo provozovatelé lodí a přepravci podléhají kolísání cen. Tyto výkyvy ovlivňují finanční příležitosti společností, protože určují peněžní toky a mají významný vliv na plánování. Podle provedených průzkumů náklady na dopravu závisí hlavně na pevných faktorech, zatímco příplatky jsou časově citlivé. Článek se proto zaměřuje na vývoj palivových příplatků za posledních pět let (od čtvrtého čtvrtletí 2015 do prvního čtvrtletí 2019) a poukazuje na nutnost jasně identifikovat jejich vývoj ve vztahu k vývoji ekonomiky. Metodika článku využívá statistické metody související s analýzou časových řad. Závěry článku mohou nabídnout několik opatření pro budoucí výzkumné pracovníky. námořní průmysl; časové řady; palivový příplatek
eng THE RELATIONSHIP BETWEEN MARITIME FUEL SURCHARGES DEVELOPMENT AND ECONOMIC GROWTH The topic of this article is to present an analysis of relationship between maritime surcharges (fuel surcharge) and development of the economy (represented by bunker prices development). Pricing in the maritime industry is turbulent. Ship-owners or ship operators and shippers are subject to fluctuations in prices. These fluctuations affect the financial opportunities of companies because they determine cash flows and have a significant affect planning. According to conducted researches, the freight charges depend mainly on fixed factors, while surcharges are time-sensitive. Therefore, the article is focused on the development of fuel surcharges in the last five years (from fourth quarter of 2015 to first quarter of 2019) and points to the need to clearly identify their development in relation to the development of the economy. Methodology of the article uses statistical methods related to the analysis of time series. Conclusions of the article can offer several measures for future researchers. maritime industry; time series; fuel surcharges