Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

VOLATILE ORGANIC COMPOUNDS IN MOTOR VEHICLE INTERIORS UNDER VARIOUS CONDITIONS AND THEIR EFFECT ON HUMAN HEALTH
Autoři: Verner Jan | Sejkorová Marie | Veselík Petr
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport = Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Transport
Název nakladatele: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej
Místo vydání: Gliwice
Strana od-do: 205-216
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze VOLATILNÍ ORGANICKÉ SLOUČENINY V INTERIÉRU MOTOROVÉHO VOZIDLA ZA RŮZNÝCH PROVOZNÍCH PODMÍNEK A JEJICH VLIV NA LIDSKÉ ZDRAVÍ INTERIÉRY ZA RŮZNÝCH PODMÍNEK A JEJICH ÚČINEK O LIDSKÉM ZDRAVÍ Cílem příspěvku je prezentovat odhad hmotnostní koncentrace těkavých organických sloučenin (VOC) jako je benzen (B), toluen (T), ethylbenzen (E) a m-, p- a o- xyleny uvnitř prostoru pro řidiče motorového vozidla. Naměřené výsledky byly porovnány s českými limity pro vnitřní a vnější prostředí. Měření probíhalo v Brně na různých trasách s různými režimy ventilace vozidla. benzen; BTEX; statistika; hodnocení zdravotních rizik; volatilní organické sloučeniny
eng VOLATILE ORGANIC COMPOUNDS IN MOTOR VEHICLE INTERIORS UNDER VARIOUS CONDITIONS AND THEIR EFFECT ON HUMAN HEALTH The aim of this paper is to estimate the mass concentrations of volatile organic compounds (VOCs) such as benzene (B), toluene (T), ethylbenzene (E) and m-, p-, o-xylenes (X) inside of the driver-compartment of motor vehicles. The results were compared with the Czech limits for indoor environments and the external concentrations. The experiments were carried out on various routes with different methods of ventilation. The volatile emissions detected inside the vehicle were investigated in the city of Brno, Czech Republic. Cabin air was collected using desorption tubes and the samples were analysed by thermal desorption gas chromatography with a flame ionisation detector coupled with a mass detector. VOC concentrations detected in the cabin of the vehicle ranged from 2.93 mu g.m(-3) to 7.96 mu g.m(-3) for benzene, 1.42 mu s.m(-3) to 4.38 mu g.m(-3). for toluene, 44.06 mu g.m(-3) to 152.00 mu g.m(-3) for ethylbenzene and 63.07 mu g.m(-3) to 479.62 mu g.m(-3) for xylenes. The indoor limit value for benzene, according to the Czech standard, is 7 mu g.m(-3). Levels of toluene were consistently below the Czech hourly standard, whose value according to the Czech standard is 300 mu g.m(-3). According to our findings, various methods of ventilation are an important factor influencing the BTEX pollution levels within the interior of the vehicle. In addition, this paper presents the influence results of benzene on the health of passengers inside the cabin of the vehicle. The results show that all age categories, especially children under the age of two, are exposed to increased health risks. benzene; BTEX; descriptive statistics; health risk assessment; vehicle; volatile organic compounds (VOCs)