Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Funkční vzorek svařence skeletu karoserie autobusu z vysocepevné ocele
Autoři: Culek Bohumil | Ptáček Tomáš | Palán Jakub
Rok: 2020
Druh publikace: prototyp, funkční vzorek
Název nakladatele: Iveco Czech republic, a.s.
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Funkční vzorek svařence skeletu karoserie autobusu z vysocepevné ocele Skelet karoserie autobusu je svařenec, který se skládá z několika samostatných konstrukčních podskupin: spodek skeletu, levé a pravé bočnice, střešní část, čelní a zadní části – viz obr. 1, výpočtový model funkčního vzorku (FV) je znázorněn na obr. 2. Jednotlivé podskupiny skeletu jsou samostatné svařence, které pospojované dohromady tvoří svařenec skeletu karoserie. Prezentovaný FV je svařenec svařený z uzavřených ocelových profilů typu jäkl z vysocepevné ocele. Detail svarového spoje testovaného na dynamickém stavu je zobrazen na obr. 3. Novost tohoto FV spočívá v použití vysocepevné ocele, která umožní snížit dimenzi použitých profilů a tím snížit hmotnost skeletu karoserie autobusu při zachování jeho pevnosti a životnosti. FV byl v detailních konstrukčních uzlech podroben experimentálnímu výzkumu a ověřovacím únavovým testům na dynamickém zkušebním stavu. Experimentálně byly ověřeny svarové spoje FV vzhledem k tomu, že problematika svařování vysocepevných ocelí je „alfou a omegou“ dynamické pevnosti takovýchto konstrukcí. Testovány byly např. svarového spoje objímky torzní hřídele se skeletem karoserie, pravoúhlé konstrukční uzly vlastního skeletu karoserie. Podstatný výzkum byl proveden v rámci destrukce nosné části FV – viz model zkoušky na obr. 4. Touto zkouškou byly zjištěny parametry únosnosti a stability FV pro případ simulace převrácení autobusu na bok, což je jeden za základních ukazatelů pasivní bezpečnosti hromadného dopravního prostředku. V souhrnu tak provedené teoretické výpočty a testy realizované na dynamickém zkušebním stavu poskytly ucelený pevnostní obraz o FV a vytvořily předpoklad pro pokračování úvah o zavedení vysocepevné ocele do výroby skeletů karoserií autobusu. skelet karoserie; vysocepevná ocel; svařenec; karoserie autobusu
eng Functional specimen of a high streng steel bus body weldment The skeleton of the bus body is a weldment, which consists of several separate subassemblies: the bottom of the skeleton, left and right side panels, roof part, front and rear part - see Fig. 1, the calculation model of the functional sample (FV) is shown in Fig. 2. The individual subgroups of the skeleton are separate weldments, which are connected to form the welding skeleton of the body. The presented PV is a weldment welded from closed steel profiles of the high-strength steel type. A detail of the test weld on the dynamic state is shown in Fig. 3. The novelty of this PV lies in the use of antisocial steel, which allows to reduce the dimensions of the profiles used and thus reduce the weight of the bus body skeleton in terms of strength and durability. The PV was described in detail in the detailed structural nodes by experimental research and verification fatigue test on a dynamic test rig. The welded joints of PV were experimentally verified. Due to the fact that the problem of welding high-strength steels is the "alpha and omega" of the dynamic strength of these structural structures. For example, the welded connection of the torsion shaft sleeve with the body shell and the rectangular structural nodes of the body shell itself were tested. Substantial research was demonstrated in the destruction of the load-bearing part of the PV - see the test model in Fig. 4. This test processed the load-bearing capacity and stability parameters of the PV for the case of simulating bus overturning, which is one of the basic indicators of passive safety. In summary, the proven theoretical calculations and tests performed on a dynamic test rig providing a comprehensive strength image of PV and created a precondition for the continuation of considerations on the introduction of high-strength steel in the production of bus body skeletons. body skeleton; high-strength steel; weldment; bus body