Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Design of Sliding Frame System for Two-Wheeled Vehicle
Autoři: Jilek Petr | Cerman Jan
Rok: 2020
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Transport Means 2020 : proceedings of the 24th International Scientific Conference
Název nakladatele: Kaunas University of Technology
Místo vydání: Kaunas
Strana od-do: 136-141
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Návrh systému skluzového rámu pro jednostopé vozidlo Příspěvek se zabývá prvotním návrhem systému pro změnu adhezní síly u jednostopých vozidel. Systém je navrhován pro lehký terénní motocykl KTM 250 SX-F. Účelem navrženého systému je umožnit změnu adhezní síly přenášené mezi koly motocyklu a vozovkou. Systém umožňuje řidiči motocyklu pohybovat se s motocyklem na hranici mezní stability a to při „bezpečné“ rychlosti. A to jak z pohledu dopředného, tak zejména příčného směru. Současně při překročení mezní hodnoty zamezuje vzniku škod na zdraví řidiče a na motocyklu. Systém je koncipován jako dva hydraulicky ovládané rámy, kdy jeden je použit pro přední a druhý rám pro zadní kolo motocyklu. Změna adhezní síly je řízena snížením radiální reakce přenášené motocyklovými koly. Dle požadované situace je možné simulovat snížení adheze o libovolnou hodnotu nezávisle pro přední či zadní kolo, nebo společně pro obě kola. Pro případ překročení mezního stavu motocyklu co do příčné stability nastupuje do činnosti dvojice padacích rámů. Kdy jsou jednotlivě umístěny po stranách motocyklu. Použití navrženého systému je za účelem zvyšování dovedností motocyklisty za účelem sžití se s motocyklem. Motocyklista si bez škodných následků ověří, kde je mezní hranice motocyklu a takto získá důležité zkušenosti pro bezpečný pohyb po silnici. Takto je zprostředkovaně možné zvýšit bezpečnost silničního provozu. rámy motocyklů; pneumatiky; adheze; SkidMotorbike
eng Design of Sliding Frame System for Two-Wheeled Vehicle The article deals with the initial design of a system for changing the adhesive force of two-wheeled vehicles. The system is designed for light off-road motorcycle KTM 250 SX-F. The purpose of the system is to allow the adhesive force transmitted between the motorcycle wheels and the road to be changed. The system allows the motorcycle rider to move the motorcycle at the stability limit at ‘safe’ speed. Both from the forward and especially the transverse direction. It also prevents damage to the rider’s health and motorcycle if the limit value is exceeded. The system is designed as two hydraulically operated frames, one for the front and the other for the rear motorcycle wheel. The change in adhesive force is controlled by reducing the radial response transmitted by the motorcycle wheels. Depending on the desired situation, it is possible to simulate a reduction in adhesion by any value independently for the front or rear wheels or together for both wheels. A pair of drop frames comes into operation in the event of exceeding the limit state of the motorcycle in terms of transverse stability. They are individually placed on the sides of the motorcycle. The use of the system is for the purpose of enhancing the skills of the rider for the purpose of becoming accustomed to the motorcycle. The rider will check the limit of the motorcycle without harmful consequences and thus gain important experience for safe movement on the road. In this way, it is possible to increase road safety indirectly. The paper aims to implement an initial design of a system enabling to change the adhesive conditions of a motorcycle so that when driving on an asphalt surface, it would allow simulating driving on a surface with reduced adhesion, such as wet asphalt. motorcycle frames; tyres; adhesion; SkidMotorbike