Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

A novel anti-slip control approach for railway vehicles with traction based on adhesion estimation with swarm intelligence
Autoři: Zirek Abdulkadir | Onat Altan
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: RAILWAY ENGINEERING SCIENCE
Název nakladatele: SPRINGER
Místo vydání: NEW YORK
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nový přístup k regulaci protiskluzové ochrany kolejových vozidel založený na stanovení adhezních podmínek s využitím principů swarm intelligence Řízení protiskluzových ochran je u trakčních kolejových vozidel zcela zásadní. Pro účely návrhu efektivního systému řízení protiskluzové ochrany je užitečná znalost adhezních podmínek mezi kolem a kolejnicí. Přímé měření těchto podmínek v provozu vozidel je však náročné. Proto byl v rámci této studie navržen proporcionálně-integrační kontroler, který současně pracuje s navrženým algoritmem založeným na principu swarm intelligence. Tento přístup umožňuje stanovit optimum adhezní charakteristiky takovým způsobem, že hodnota referenčního skluzu na vstupu do kontroleru může být stanovena v závislosti na adhezních podmínkách mezi kolem a kolejnicí. Za účelem validace metodiky byl využit tramvajový zkušební stav, který je modelem pohonu české tramvaje s nezávisle otáčivými koly. Výsledky ukazují, že tento nový přístup je efektivnější než běžné kontrolery, které neumožňují provádět odhad adhezních podmínek. odhad adhezních podmínek; řízení trakce; protiskluzová ochrana; kolejová vozidla; kladkové zkušební stavy; swarm intelligence
eng A novel anti-slip control approach for railway vehicles with traction based on adhesion estimation with swarm intelligence Anti-slip control systems are essential for railway vehicle systems with traction. In order to propose an effective anti-slip control system, adhesion information between wheel and rail can be useful. However, direct measurement or observation of adhesion condition for a railway vehicle in operation is quite demanding. Therefore, a proportional-integral controller, which operates simultaneously with a recently proposed swarm intelligence-based adhesion estimation algorithm, is proposed in this study. This approach provides determination of the adhesion optimum on the adhesion-slip curve so that a reference slip value for the controller can be determined according to the adhesion conditions between wheel and rail. To validate the methodology, a tram wheel test stand with an independently rotating wheel, which is a model of some low floor trams produced in Czechia, is considered. Results reveal that this new approach is more effective than a conventional controller without adhesion condition estimation. adhesion estimation; traction control; anti-slip control; railway vehicles; roller-rigs; swarm intelligence