Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Calculation model of railway capacity price in the Czech Republic
Autoři: Široký Jaromír | Nachtigall Petr | Gašparík Jozef | Čáp Jiří
Rok: 2021
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Promet - Traffic & Transportation
Strana od-do: 91-102
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Model výpočtu ceny za přidělování kapacity dráhy v ČR Autorům se podařilo navrhnout matematický model pro stanovení ceny za přidělení kapacity dráhy. Model lze variabilně upravovat podle požadovaných výstupů. Jeho jednotlivé varianty výpočtu se budou měnit podle zadávaných parametrů. Bude záležet pouze na SŽDC jako přídělci kapacity dráhy, jestli použije jako budoucí model pro stanovení ceny za přidělení kapacity dráhy výslednou variantu 2 nebo autory navrhovanou variantu 3 nebo některou jinou variantu výpočtu. Ve všech navržených variantách výpočtu je zavedena sazba za kilometr konstrukce trasy koeficientu K2 u produktů ad hoc. Velkým omezením při vytváření modelu bylo legislativní opatření, že příjem z přidělování kapacity dráhy nesmí překročit celkové přímé náklady na přidělování kapacity dráhy.
eng Calculation model of railway capacity price in the Czech Republic This paper presents a pricing model of railway infrastructure capacity allocation functioning as a regulatory measure while fulfilling the regulatory requirements on railway infrastructure capacity allocation. The prices of railway infrastructure capacity allocation will be modelled with regard to all economically justifiable costs of railway infrastructure capacity allocation. The structure of model has been developed as a set of calculation sheets in Microsoft Excel. The recommended prices for railway capacity have been found by simulation of a set of variants and the recommendation is done for different operational conditions in an individual way. It analyses different products offered by the railway infrastructure capacity allocator both in the annual working timetable mode, and in the individual ad hoc mode. The aim of the proposed model is to motivate not only railway undertakings, but also the railway infrastructure capacity allocator to submit requests for railway infrastructure capacity in the annual working timetable mode rather than in the individual ad hoc mode. The total price is then verified to the cost of railway infrastructure capacity allocation. This process then ensures the regulation of the demand of railway undertakings on the given route and can influence the decision about the use of the product offered. model; railway capacity; capacity allocation; railway infrastructure.