Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The Influence of Educational Technologies and Students‘ Academic Disposition on Their Study Success in the First Year at University
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: International Journal of Information and Education Technology
Strana od-do: 507-517
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vliv studijních předpokladů studentů a vzdělávacích technologií na úspěšnost studia v prvním roku na vysoké škole V příspěvku jsou uvedeny výsledky výzkumu studijní úspěšnosti studentů v prvním roku studia na technicky orientované fakultě vysoké školy. Výzkum se zaměřil jak na problematiku studentů a jejich studijních předpokladů, tak na technologie vzdělávání. Do výzkumu byli zařazeni studenti v presenční i v kombinované formě studia. Výzkum byl zaměřen na výuku matematiky v prvním semestru. V rámci výuky měli studenti možnost navštěvovat přednášky, cvičení a další doplňující seminář. Studijní pomůcky byly ve formě tištěných skript, které byly doplněny o kompaktní disky s nahranými videozáznamy s řešením probírané problematiky. Kromě toho po každé přednášce byl prostřednictvím internetu zveřejněn videozáznam aktuální přednášky. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké technologie vzdělávání vyhovují jednotlivým skupinám studentů. studijní předpoklady studentů; vzdělávací technologie; zveřejňování videozáznamů přednášek; úspěšnost studia; první rok na vysoké škole; výuka matematiky
eng The Influence of Educational Technologies and Students‘ Academic Disposition on Their Study Success in the First Year at University The paper presents the results of the research on student success in the first year at Faculty of Transport Engineering, University of Pardubice, Czech Republic. The research focused on the issue of students and their academic disposition as well as on the educational technologies used within the framework of teaching mathematics in the first semester at the university. The research included both full-time and part-time students. During the semester, the students had the opportunity to attend lectures, seminars and one additional seminar. The available study aids were in the form of printed textbooks supplemented by compact discs, which included video recordings of the procedures used to solve the problems and exercises discussed. Additionally, the video recording of the current lecture was published using the university intranet after every lecture. The research aimed to find out which educational technologies are convenient for different groups of students and how they affect the student attendance at lectures and seminars. The research was conducted using a questionnaire. The obtained data were statistically evaluated. The research proved that full-time students use their notes from lectures and especially from seminars to study. Part-time students use the multimedia textbooks and the video recordings of lectures the most. The publication of the lecture video recordings has a slightly negative effect on the student attendance, but they are beneficial for the majority of students. approaches to study; higher education; lecture video recording; quantitative analyses; student attendance; teaching mathematics