Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Utilization of the Capacitated Vehicle Routing Problem with the Capacity Limitation of Nodes in Water Transportation
Autoři: Šedivý Josef | Bartuška Ladislav | Průša Petr | Čejka Jiří
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Naše more: Journal of Marine Science
Strana od-do: 149-158
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Využití problému trasování kapacitních vozidel s omezením kapacity uzlů ve vodní dopravě Příspěvek pojednává o možnosti využití problému kapacitního trasování vozidel s kapacitním omezením uzlů ve vodní dopravě. Problém slouží k návrhu okružních tras pro vozidla různých dopravců, z nichž každý obsluhuje vybrané uzly dopravní sítě. Cílem je navrhnout okružní trasy, kde není překročena kapacita vozidel a hodnota účelové funkce je minimální. Omezená kapacita uzlů je dána omezeným počtem vozidel, která lze v daném okamžiku provozovat na konkrétním uzlu. Problém umožňuje navrhnout oběh tak, aby se minimalizovala čekací doba vozidel na uvolnění kapacity uzlu. To umožňuje dosáhnout dalšího snížení celkové doby provozu. Možnost využití role CVRPCLN ve vodní dopravě demonstruje případová studie pro návrh okružních tras pro plavidla obsluhující přístavy. Návrh tras se provádí pomocí popsaného problému a pomocí problému kapacitního trasování vozidel, který nezohledňuje omezenou kapacitu uzlů. K řešení obou problémů autor využívá evoluční algoritmus, který je součástí optimalizačního modulu Řešitel. Z porovnání výsledků vyplývá, že využití zkoumaného úkolu může vést k výraznému zkrácení čekacích dob v přístavech na vybrané úkoly v oblasti vodní dopravy. To také vede k výraznému zkrácení celkové doby provozu. Využití problému trasování; kapacitní vozidla; omezení kapacity uzlů; vodní doprava
eng Utilization of the Capacitated Vehicle Routing Problem with the Capacity Limitation of Nodes in Water Transportation The paper discusses the option of using the capacitated vehicle routing problem with the capacity limitation of nodes in water transportation. The problem is used to design circular routes for vehicles of different carriers, each of which services the selected nodes of the transportation network. The goal is to design circular routes where the capacity of vehicles is not exceeded and the value of the objective function is minimal. The limited capacity of nodes is given by the limited number of vehicles that can be operated at a particular node at any given time. The problem allows to design circulation so that the waiting time of vehicles to release the capacity of the node is minimized. This makes it possible to achieve an additional reduction in the total traffic time. The possibility of using the role of the CVRPCLN in water transportation is demonstrated in a case study for the design of circular routes for vessels serving ports. The design of routes is performed using the described problem and using the capacitated vehicle routing problem, which does not take into account the limited capacity of the nodes. To solve both problems, the author uses an evolutionary algorithm, which is part of the optimization module Solver. A comparison of the results indicates that the use of the investigated task can lead to a significant reduction in waiting times in ports for selected tasks in the field of water transportation. This also leads to a significant reduction in the total traffic time. Utilization Capacitated Vehicle Routing Problem; Capacity Limitation Nodes; Water Transportation