Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The influence of semi-actively controlled magnetorheological bogie yaw dampers on the guiding behaviour of a railway vehicle in an S-curve: Simulation and on-track test
Autoři: Jeniš Filip | Michálek Tomáš | Kubík Michal | Strecker Zbyněk | Šlapák Jiří | Mazůrek Ivan
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit
Strana od-do: 29-38
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vliv semiaktivně řízených magnetoreologických tlumičů vrtivých pohybů podvozků na vodicí vlastnosti kolejového vozidla v S-oblouku: Simulace a jízdní zkouška V řadě publikací je ukázáno, že semiaktivně řízené tlumiče dokáží významně zlepšit dynamické vlastnosti silničních či kolejových vozidel. V případě železničních vozidel umožňují tyto tlumiče v principu řešit protikladnost požadavků na různé režimy jízdy (rychlá jízda v přímé koleji vs. průjezd oblouky malých poloměrů). Je známo, že semiaktivní řízení tlumičů vrtivých pohybů podvozků může zlepšit jízdní vlastnosti ve vysokých rychlostech v přímé koleji, ale není jasné, zda semiaktivní řízení zároveň nezhorší vodicí vlastnosti vozidla v obloucích malých poloměrů. Tento příspěvek se proto zabývá aplikací magnetoreologických tlumičů vrtivých pohybů podvozků za účelem snížení vodicích sil a opotřebení v kontaktu kolo-kolejnice při průjezdu vozidla S-obloukem. V článku jsou popsány magnetoreologické tlumiče, jejich matematický model a strategie semiaktivního řízení a následně pak výsledky simulačních výpočtů, prováděných s komplexním multi-body modelem lokomotivy, a zkoušek reálného vozidla na trati. Simulace a jízdní zkoušky ukazují, že semiaktivní řízení tlumičů vrtivých pohybů snižuje vodicí síly přibližně o 10 %, což vede i ke snížení opotřebení v kontaktu kolo-kolejnice. semiaktivní; magnetoreologický; vrtění; tlumič; kolejové vozidlo; S-oblouk; vodicí síla; opotřebení
eng The influence of semi-actively controlled magnetorheological bogie yaw dampers on the guiding behaviour of a railway vehicle in an S-curve: Simulation and on-track test Many publications have shown that semi-actively controlled dampers could significantly improve the behaviour of a road or rail vehicle. In the case of a railway vehicle, these dampers promise to solve the contradiction between the damping requirements of different running modes (fast running on a straight track vs negotiating a tight curve). It is known that semiactive control of a bogie yaw damper can improve the vehicle behaviour when running fast on a straight track, but it is not known whether such semi-active control worsens the vehicle behaviour when negotiating a tight curve. This paper investigates the application of magnetorheological bogie yaw dampers in the locomotive bogie to reduce guiding forces and wear in wheel-rail contact when the vehicle negotiates the S-curve. The paper describes the magnetorheological damper, its mathematical model and the strategies for its semi-active control, followed by the results of simulations on a complex multibody locomotive model and on-track testing on a real vehicle. The simulations and on-track tests have shown that the use of semi-active control of the yaw dampers reduces the guiding force by about 10%. The reduction in these forces will lead to a reduction in wear in the wheel-rail contact. semi-active; magnetorheological; yaw, damper; railway vehicle; S-curve; guiding force; wear