Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

STEER -BY- WIRE, cesta k bezpečnému automobilu
Autoři: Tesař Miroslav | Zikmund Tomáš
Rok: 2008
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: BRNO SAFETY, mezinárodní konference o bezpečnosti silničního provozu
Název nakladatele: Veletrhy Brno a.s.
Místo vydání: Brno
Strana od-do: 20-25
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze STEER -BY- WIRE, cesta k bezpečnému automobilu S rozvojem automobilismu se stále více hovoří o bezpečnostních aspektech v konstrukci automobilů. Tyto otázky jsou mimo jiné úzce spojeny s legislativními požadavky, které jsou zahrnuty v homologačních předpisech EHK/OSN. Právě z důvodů bezpečnosti, byl v příslušných předpisech stanoven požadavek nutnosti zachování pevné mechanické vazby mezi ovládacím prvkem, volantem a koly automobilu. Změnou předpisu EHK/OSN č. 79 z roku 2005 to již neplatí. Tím byl vytvořen prostor pro vývoj nových systémů řízení automobilů bez pevné mechanické vazby, tedy systémy obecně označované STEER-BY-WIRE. Výzkumem možných řešení takovéhoto systému řízení a zejména vlivu natáčení všech kol automobilu na jeho směrovou stabilitu se zabývá společný projekt Technické univerzity v Liberci a Univerzity Pardubice. Technická univerzita v Liberci se zabývá výzkumem a návrhem řešení vlastního systému pro ovládání kol zadní nápravy. V rámci řešení bylo navrženo a sestrojeno zkušební zařízení pro měření sil na kolech řízené nápravy. Současně byl sestaven model celého systému ovládání, který umožní hledat optimální nastavení celého systému i s ohledem na odezvy vozidla. Univerzita Pardubice se zaměřila na oblast dynamiky jízdy vozidla při řízení všemi koly. Byl proveden teoretický rozbor závislostí mezi natáčením kol zadní nápravy a vybranými parametry, které ovlivňují směrovou stabilitu vozidla. Vzhledem ke složitosti této problematiky není možné pouhé analytické řešení. Byl proto sestaven matematický model vozidla pro provádění simulačních testů. Model byl sestaven s využitím softwaru MSA (Multibody System Alalysis), který umožňuje řešení kinematických a dynamických stavů složitých mechanických soustav. S tímto modelem byly provedeny simulační testy na ověření závislostí mezi natáčením kol zadní nápravy a směrovou stabilitou. První testy potvrdily předpoklad této závislosti. Další výzkum je zaměřen na hledání vhodných algorytmů pro ovládání kol zadní nápravy. Pomocí nich by řídící jednotka ovlád Steer-by-wire, 4WS, řízení všech kol, zadní náprava, směrová stabilita
eng STEER-BY- WIRE, the way to a safe car The development of motoring brings up the issue of safety aspects in the construction of vehicles. These issues are also closely related to the legislative requirements that are covered by the homologation regulations EHK/OSN. Due to safety reasons the respective regulations require the need of preserving strong mechanic relation between the operation feature, steering wheel, and wheels of the vehicle. After the change of the EHK/OSN regulation No. 79 from 2005 this is not valid any more. It created space for the development of new car driving systems without fixed mechanic bond, i.e. systems generally known as STEER-BY-WIRE. The research of possible solutions of such system, and mainly the influence of the steering of all wheels on the direction stability of the vehicle, is carried out by the joint project of Technical University Liberec and University Pardubice. The Technical University Liberec deals with the research and design of own system for the operation of rear chassis wheels. The project covered the design and construction of a testing appliance for the measuring of powers on the wheels of the driven chassis. The team constructed also a model of the whole driving system, which enables for the optimum adjustment of the entire system with respect to the vehicle response. The University Pardubice is focusing on the area of vehicle dynamics when all wheels are driven. The team carried out a theoretical analysis of the relations between the steering of the rear chassis wheels and selected parameters that influence the direction stability of the car. Considering the complicated character of this issue it is not possible to conclude with a theoretical solution only. This is why a mathematical model of the vehicle was constructed, and is being used for simulations. The model was set up using the MSA (Multibody System Alalysis) system, which enables for the solution of cinematic and dynamic conditions of complicated mechanical sets. This model was used for simu all-wheel-steering, steer-by-wire, 4WS, rear axle, directional stability