Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Mikrostrukturní změny a tvorba ?White Etching Layers? na povrchu provozovaných železničních kolejnic.
Autoři: Beneš Libor
Rok: 2004
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 5-26
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Mikrostrukturní změny a tvorba ?White Etching Layers? na povrchu provozovaných železničních kolejnic. Mechanismy probíhající v soustavě kolo-kolejnice způsobují v určitých režimech jízdy kolejového vozidla (rozjezdy, brzdění) koncentraci napětí, a to v určité vzdálenosti od povrchu temene nebo v jeho určitých oblastech. Pokud stupeň deformace v dané oblasti dosáhne kritické hodnoty, dochází nejprve k rozštěpení lamel cementitu v uvažované povrchové vrstvě na hrubé částice. Posléze pak, v průběhu cyklického zatížení, jsou lamely cementitu separovány na jemnější segmenty, které nakonec dosahují morfologie velice jemnozrnných částic s velikostí několika nanometrů. Jak dokládá TEM-analýza těchto oblastí, byla zde pozorovaná i velice vysoká hustota dislokací. Popisované bíle naleptané vrstvy (White Etching Layers) lze identifikovat nejen na povrchu opotřebených kolejnic, ale i na celé řadě dalších komponent, jako jsou např. pístní kroužky, ozubená kola, resp. během obráběcích procesů (technologie řezání, broušení), jakož i různých provozních podmínek (např. mechanismy tření). kolejnice;železniční kolo;termomechanické děje;struktura materiálu;kontaktní únava
eng MICROSTRUCTURAL CHANGES AND FORMATION OF THE WHITE ETCHING LAYER ON THE SURFACE OF OPERATED RAILS . The aim of this work is a study of the microstructure transformations with the residual stress formation that is induced by rolling contact friction and wear in the rail - wheel system. Several small rail-surface samples, we term them as the ?chips?, and a piece of wheel sample were chosen for an analyses of the surface changes in the rail - wheel contact. A multitude of different experiments were carried out in order to analyse the microstructure changes at the surface and the near - surface region of the samples and, thus, to contribute to the understanding of the complex rail - wheel rolling contact system. The local plastic deformation induced on the rail surface brings about the compressive residual stresses in longitudinal and transverse directions. The compressive residual stresses increase with the loading on the surface. The maximum of the residual stress was situated on the sample surface. The formation of nano-structured martensite and carbide on the rail and wheel surface causes the extremely high microhardness valuees and the strong corrosion resistance of the White Etching Layer. rail;railway wheel;thermomechanical processes;materials structure;rolling contact fatigue