Tenkostěnné skořepinové konstrukce
Tenkostěnné skořepinové konstrukce jsou využívány v mnoha oblastech strojírenského průmyslu nebo stavebnictví. A to zejména díky jejich relativně vysoké únosnosti při zachování nízké hmotnosti. Zcela zásadní význam mají skořepinové konstrukce v dopravní technice. Při zatěžování těchto tenkostěnných kovových konstrukcí dochází při překročení limitní hodnoty namáhání k meznímu stavu - ztrátě stability. To může vést ke změně tvaru (vytvoření vln) nebo až ke zhroucení celé konstrukce. Hodnotu limitního zatížení značně ovlivňují počáteční imperfekce, které jsou přítomny v reálné konstrukci.
Výzkum skořepinových konstrukcí je tedy zaměřen zejména na mezní stav ztráty stability ideálních i reálných konstrukčních uzlů. Řešena je oblast sedlové podpory horizontálních válcových nádob, ztráta stability kulových vrchlíků a kuželových skořepin s malým vzepětím. Numerické analýzy jsou provedeny v programech založených na metodě konečných prvků (MKP) CosmosWorks a COSMOS/M.
- Ztráta stability příčně zatížené válcové skořepiny
|
Předmětem výzkumu je válcová skořepina, do jejíž stěny je vtlačováno tuhé sedlo. Tento model reprezentuje válcovou nádrž uloženou na sedlových podporách, kde je tato skořepinová konstrukce vystavena koncentraci sil.
|
Tento projekt byl řešen v rámci rozvojového projektu MŠMT číslo C56/2010 s názvem „Podpora znevýhodněných osob při studiu na vysoké škole prostřednictvím zvyšování názornosti výuky studentům - eliminace diskriminace plynoucí z rozdílné úrovně středních škol a z různých sociálně společenských podmínek studentů“. A za částečné podpory GAČŘ – projekt č. reg. 103/08/1340s názvem „Únavová odolnost ocelových ortotropních mostovek”který je spolu s Katedrou dopravního stavitelství řešen ve spolupráci s ÚTAM AV ČR. |
- Vývoj zkušebního zařízení
|
Tato etapa výzkumného úkolu se zabývá vývojem experimentálního zařízení, určeného ke zkoumání ztráty stability tenkostěnných kulových vrchlíků a kuželových skořepinových konstrukcí vlivem působení vnějšího přetlaku.
|
Tento projekt byl řešen v rámci rozvojového projektu MŠMT číslo C56/2010 s názvem „Podpora znevýhodněných osob při studiu na vysoké škole prostřednictvím zvyšování názornosti výuky studentům - eliminace diskriminace plynoucí z rozdílné úrovně středních škol a z různých sociálně společenských podmínek studentů“. A za částečné podpory GAČŘ – projekt č. reg. 103/08/1340s názvem „Únavová odolnost ocelových ortotropních mostovek”který je spolu s Katedrou dopravního stavitelství řešen ve spolupráci s ÚTAM AV ČR. |
- Ztráta stability kulových vrchlíků zatížených vnějším přetlakem
|
Tenkostěnný kulový vrchlík s malým zakřivením vykazuje při zatěžování vnějším přetlakem nelineární chování, které může být umocněno možným posuvem okraje vrchlíku v radiálním směru. Zkoumán je vliv různých okrajových podmínek a počátečních imperfekcí na stabilitní únosnost konstrukce. Výsledky numerických analýz jsou ověřovány experimenty.
|
Tento projekt bylřešen v rámci rozvojového projektu MŠMT číslo C56/2010 s názvem „Podpora znevýhodněných osob při studiu na vysoké škole prostřednictvím zvyšování názornosti výuky studentům - eliminace diskriminace plynoucí z rozdílné úrovně středních škol a z různých sociálně společenských podmínek studentů“. A za částečné podpory GAČŘ – projekt č. reg. 103/08/1340s názvem „Únavová odolnost ocelových ortotropních mostovek”který je spolu s Katedrou dopravního stavitelství řešen ve spolupráci s ÚTAM AV ČR. |