Projekt TJ04000301 – Nedestruktivní stanovení mechanického napětí v bezstykové koleji.
Podpora: | 4. výzva programu TA ČR Zéta. |
Doba trvání: | 1. května 2020 – 30. dubna 2022. |
Novinky:
14. července 2022
Projekt byl hodnocen úspěšně.
26. května 2022
Odeslali jsme závěrečnou zprávu projektu.
29. dubna 2022
Miloš a Ondřej dokončili experimentální vývoj funkčního vzorku – Teploměru řízeného mikropočítačem. Infoleták je ke stažení níže.
Soubory ke stažení | Size |
---|---|
Teploměr řízený mikropočítačem. - pdf | 719 kB |
8. dubna 2022
Uspořádali jsme seminář transferu technologií do aplikační sféry. Bližší informace k semináři jsou dostupné na dedikované stránce.
7. března 2022
Dokončili jsme tvorbu dalšího z výstupů projektu, a to metodiky s názvem Metodika nedestruktivního stanovení mechanického napětí v kolejnicích bezstykové koleje. Metodiku a osvědčení o jejím schválení lze stáhnout níže.
Soubory ke stažení | Size |
---|---|
Metodika nedestruktivního stanovení mechanického napětí v kolejnicích bezstykové koleje. - pdf | 17.47 MB |
Osvědčení o uznání uplatněné schválené metodiky. - pdf | 257 kB |
2. března 2022
Při výluce v traťovém úseku Hostinné – Trutnov jsme provedli dodatkové měření před a po podbití tratě. Ve spolupráci s Filipem Ševčíkem z Katedry dopravního stavitelství jsme pak tenzometrické měření doplnili o měření geometrických parametrů koleje měřicím vozíkem Krab.
1. prosince 2021
V lokalitě Bezpráví jsme provedli test různých měřicích metod za účelem výběru vhodné metody pro 72 hodinové kontinuální měření podélných posunů bezstykové kolejnice po záhájení provozu.
8. listopadu 2021
Dokončili jsme experimentální vývoj funkčního vzorku – Měřicí sestavy pro diagnostiku časového vývoje napěťových stavů v bezstykové koleji. Infoleták je ke stažení níže.
Soubory ke stažení | Size |
---|---|
Měřicí sestava pro diagnostiku časového vývoje napěťových stavů v bezstykové koleji. - pdf | 9.97 MB |
31. srpna 2021
Čtvrtá a poslední velká tenzometrická instalace projektu se udála v poslední srpnový den. Tentokrát jsme v deštivém počasí nainstalovali 16 tenzometrů na modernizovanou 1. traťovou kolej koridorové trati v úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, nedaleko zastávky Bezpráví.
23. července 2021
Nainstalovali jsme dalších 44 tenzometrů na traťový úsek Chotěvice – Pilníkov. Opět jsme využili v Ostopovicích vyzkoušené jednotenzometrické zapojení.
3. července 2021
Petr Vnenk si byl prohlédnout pravděpodobné další místo instalace tenzometrů do trati. Jedná se o úsek mezi zastávkami Chotěvice a Pilníkov na trati z Velkého Oseku do Trutnova.
28. června 2021
Petr Vnenk nainstaloval dva teplotní snímače na lokality mezi Karvinou a Loukami nad Olší. Dalších jedenáct budou členové týmu v jiných lokalitách instalovat v nejbližších týdnech.
28. května 2021
Nainstalovali jsme dalších 16 tenzometrů na traťový úsek Brno – Střelice. Nově jsme u nich vyzkoušeli jednotenzometrické zapojení kompenzované měřicí ústřednou.
27. dubna 2021
Využili jsme traťové výluky u Borovnice a provedli jsme tenzometrická měření před a po podbití koleje. Za laskavé pomoci kolegů z Katedry dopravního stavitelství jsme s měřicím vozíkem Krab a totální stanicí provedli také zaměření sledovaného úseku před a po podbití, což nám poskytne další pomocná data.
1. dubna 2021
Vítáme v řešitelském týmu nové spolupracovníky – Ondřeje Sadílka a Filipa Klejcha.
6. února 2021
Özgür Yurdakul a Petr Vnenk připravili nové dlouhé, pětimetrové kabely, jež budou sloužit praktičtějšímu odečtu napětí na tenzometrech na dalších plánovaných měřicích místech.
10. prosince 2020
Petr Vnenk připravil za použití časosběrných snímků vytvořených Jiřím Šlapákem pro konferenci Vědění mladým 2020 vědecko-popularizační videopřednášku pro žáky základních a středních škol na téma Osové napětí v bezstykové koleji. Tuto přednášku lze mimo jiné shlédnout na webové stránce konference: https://www.upce.cz/konference-vedeni-mladym-2020.
19. listopadu 2020
V úseku Borovnička–Borovnice byly svařeny kolejnicové pásy a můžeme tak zahájit měření na tenzometrech. V prvním týdnu bude měření probíhat denně, pak přejdeme na týdenní frekvenci, a to do 17. prosince a pak na frekvenci měsíční.
15. listopadu 2020
Nainstalovali jsme prvních 96 tenzometrů na traťový úsek Borovnička–Borovnice. V celkem dvanácti profilech jsme umístili na obě strany obou kolejnicových pásů vždy dvojici tenzometrů – aktivní a pasivní. Na instalaci se podílelo celkem devět členů týmu.
3. listopadu 2020
Dokončujeme poslední sérii pasivních tenzometrů. Celkem jich v laboratořích Výukového a výzkumného centra v dopravě DFJP UPa připravujeme 160.
24. října 2020
Petr Vnenk si byl prohlédnout místo pravděpodobně první instalace tenzometrů do trati, a to traťový úsek mezi zastávkami Borovnička a Borovnice na trati z Pardubic do Liberce.
15. října 2020
Na každý pasivní tenzometr, který nalepíme na ocelovou destičku, naneseme dvě vrstvy laku a kyt s aluminiovou fólií.
30. září 2020
Vladimír Suchánek, Karel Suchý, Tadeáš Šustr a Miloš Šula poprvé osadili první versi teplotního čidla na patu kolejnice v areálu Výukového a výzkumného centra v dopravě (VVCD). Pokračuje výroba teplotních čidel, přestavba na alkalické (vyměnitelné) baterie.
21. září 2020
Pokračujeme v testování měřicího řetězce v areálu Výukového a výzkumného centra v dopravě DFJP UPa v Doubravicích. Úspěšně jsme otestovali první versi spojky pro přenos signálu z tenzometrů do měřicí ústředny a také zapojení celého měřicího systému na dvanáctivoltový zdroj.
11. září 2020
Petr Vnenk a Özgür Yurdakul pokračují ve výrobě pasivních tenzometrů. Tenzometry budou nalepeny na tyto ocelové destičky, připraveny v laboratoři a posléze instalovány na trať.
12. srpna 2020
Petr Vnenk se ve Vrútkách zúčastnil měření vlivů řady parametrů na teplotu kolejnic organizovaného Ing. Ďurkovským z ŽSR. Měření přineslo řadu užitečných hodnot, které bude nutno dále analyzovat.
29. července 2020
Jiří Šlapák vytvořil a na 3D tiskárně vytisknul praktickou šablonu pro rychlé vyhledání neutrální osy na kolejnicích typů 60E1 a 60E2. Šablona respektuje možné deformace ojeté kolejnice a lze ji tak použít v trati jak s novými, tak s ojetými kolejnicemi. Jsme schopni vyrobit šablony pro různé další typy kolejnic, jakmile budou zapotřebí.
21. července 2020
Özgür Yurdakul, Zdeněk Sháněl a Petr Vnenk v laboratořích VVCD připravili zkušební vzorek kolejnice s tenzometry pro otestování tenzometrického měření předtím, než bude instalováno v terénu.
25. června 2020
Petr Vnenk, Bohumil Culek, Ladislav Řoutil a Özgür Yurdakul se sešli na technické poradě k provádění tenzometrického a teplotního měření.
22. června 2020
Petr Vnenk se v Žilině sešel s odborníkem na bezstykovou kolej ŽSR Ing. Ďurkovským. Vyměnili si řadu úvah a poznatků a domluvili se na další spolupráci.
9. června 2020
Petr Vnenk, Ladislav Řoutil a Özgür Yurdakul se v Praze setkali s Ing. Stehlíkem z Ministerstva dopravy, které je aplikačním garantem projektu, a seznámili jej s dosavadní prací a nejbližšími plány.
4. června 2020
Petr Vnenk a Bohumil Culek se v Pardubicích setkali s Ing. Szabó a Ing. Táborským ze Správy železnic, která je aplikačním garantem projektu, a domluvili se na dalším postupu a hledání vhodným míst pro provedení terénního měření.
12. května 2020
Zahajovací sestava řešitelského týmu se v plném zastoupení poprvé sešla ke společné poradě.
1. května 2020
Začátek řešení projektu.