Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

default alt dfjp

Název kurzu: Úvodní kurz nejnovějších poznatků pro instruktory a examinátory výcvikových organizací

Určeno pro: Nastávající instruktory a examinátory výcvikových organizací techniků údržby letadel

Cíl: Získání znalostí z předmětů letecká legislativa, lidský činitel a metody vedení výcviku, potřebných pro výkon oprávnění instruktora nebo examinátora výcvikové organizace a seznámení se změnami v leteckém právu, které nastaly po vstupu ČR do EU

Vstupní požadavky: Písemné doporučení výcvikové organizace.

Místo konání: Teoretický kurz probíhá v sídlech UPa DFJP popř. v sídlech subdodavatelů

Forma a metody výuky: Teoretické znalosti jsou školeny formou přednášek v učebnách vybavených zpětným projektorem, videem, vizualizérem a počítačovou technikou s programem výuky. Přednášky jsou vedeny v českém nebo anglickém jazyce. Každý účastník obdrží vlastní výukový materiál.

Délka trvání:    Teoretický výcvik    24 hodin (tři dny)

Praktický výcvik: 0 hodin

Zkoušky: Neprovádějí se.

Certifikát: Absolventovi je na závěr vydán certifikát o absolvování kurzu.

LETECKÁ LEGISLATIVA

Celkem hodin na předmět: 4

                                                                                                                     Úroveň

1    EASA                                                                                                          1

Struktura, Působnost, Nařízení a směrnice EASy

2    Nařízení komise (EU) číslo 1321/2014                                                    1

Rozdělení, Účinnost, Rozdíly od předpisů JAR

LIDSKÉ  ČINITELE

Celkem hodin na předmět: 5

                                                                                                                   Úroveň   

1    Všeobecně                                                                                              2   

      Potřeba posuzování vlivu lidského činitele, Incidenty zapříčiněné lidským činitelem/chybou, Murphyho zákon.

2    Činitelé ovlivňující výkonnost                                                             2   

      Tělesná kondice/zdraví, Stres z domácího a pracovního prostředí, 

      Časový tlak a termíny ukončení, Pracovní zatížení: přetížení a nevytíženost,

      Spánek a únava, práce na směny, Alkohol, léky, zneužití léků.   

3    Úlohy                                                                                                    1   

      Fyzická práce, Opakované úlohy, Vizuální kontrola, Složité systémy.

4    Komunikace                                                                                        2   

Komunikace uvnitř kolektivu a mezi kolektivy, Zápis a záznam práce,

Aktualizace, doba platnosti, Šíření informací.

5    Lidské chyby                                                                                      2   

Modelové příklady a teorie chyb, Typy chyb při úlohách údržby, Důsledky chyb (např. nehody), Předcházení chybám a jejich náprava.

6    Rizika na pracovišti                                                                          2   

Rozpoznávání rizik a předcházení rizikům, Řešení nouzových situací.   

METODY VEDENÍ VÝCVIKU - PEDAGOGIKA

Celkem hodin na předmět: 15

                                                                                                     Úroveň   

1     Proces sebevzdělávání                                                            1

Motivace, Vnímání a chápání, Paměť a její používání, Zvyky a přenos, Překážky sebevzdělávání, Podněty sebevzdělávání, Metody sebevzdělávání, Intenzita sebevzdělávání.

2     Proces vyučování                                                                      1

Prvky efektivního vyučování, Plánování výukové činnosti, Vyučovací metody, Vyučování od „známého“ k „neznámému“, Využití učebních plánů.

3     Filozofie výcviku                                                                        1

Přínos strukturovaného (schváleného) kurzu výcviku, Význam plánované osnovy, Integrace teoretických znalostí a praktického výcviku.

4     Způsoby používané výuky                                                         1

a) Teoretické znalosti - Způsoby výuky v učebně

Použití výcvikových pomůcek, Skupinové přednášky, Individuální přípravy, Účast žáka/diskuse.

b) Praktický výcvik - Způsoby výuky v praxi

Prostředí výukového prostoru, Způsoby používané výuky, Úsudek a rozhodování v praxi.

5     Hodnocení a zkoušení žáka                                                        2

a) Zhodnocení výkonnosti žáka

Funkce postupových zkoušek, Oživování znalostí, Proces přeměny znalostí v pochopení, Aplikování pochopeného v činnostech, Nezbytnost vyhodnocovat rychlost pokroku.

b) Rozbory chyb žáka

Určit příčinu chyb, Řešit nejprve významné chyby, potom méně významné, Vyvarovat se nadměrného kritizování, Potřeba zřetelné stručné komunikace.

6     Vypracování programu výcviku                                                     1

Plánování výuky, Příprava, Vysvětlení a předvedení, Účast žáka a procvičování, Zhodnocení.

7     Lidská výkonnost a omezení ve vztahu k praktickému výcviku  1

Fyziologické faktory, Psychologické faktory, Zpracování informace člověkem, Názory na chování, Rozvoj úsudku a schopnosti rozhodování.

8     Nebezpečí vyplývající ze simulování poruch a nesprávných činností systémů     2

Význam nácviku, Uvědomování si situace, Dodržování správných postupů.

9     Administrativa výcviku                                                                    1

Záznamy výuky teoretických znalostí / praktického výcviku, Osobní zápisník, Plán výcviku teoretického / praktického, Studijní texty, Úřední formuláře, Příručky, Doklady letadla, Předpisy k průkazu způsobilosti.

Kontaktní osoba: doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D.; vladimir.nemec@upce.cz